Case+IH+Optum+zit+bomvol+slimheid
Achtergrond
© Frits Huiden

Case IH Optum zit bomvol slimheid

Case IH introduceerde in 2015 de Optum CVX. De trekker krijgt nu zijn eerste update. Behalve een betere cabine voor meer zicht en minder geluid zijn het vooral talrijke slimmigheden die opvallen.

Wie de Case IH Puma te licht vindt en de Amerikaanse Magnum te zwaar, komt uit bij de Case IH Optum. Met drie trekkermodellen van 250, 270 en 300 pk heeft de Optum-serie het vermogen voor op de akkers en de relatief compacte bouw voor transportwerk.

Uiterlijk zijn de verschillen met zijn voorganger uit 2015 amper te ontdekken. Voor de kenner: de traptreden zijn van aluminium en er is leddagrijverlichting in de set koplampen op de cabine, die de dimverlichting overpakken wanneer er een frontwerktuig is gekoppeld.


Achterspatborden

De achterspatborden zijn meer afgerond voor een beter zicht rondom. Op die spatborden is nu behalve de standaardknoppen voor hef en aftakas de knop voor het derde hydrauliekventiel vrij toewijsbaar geworden. Daarbij is er een stopknop om de trekker in één keer helemaal uit te zetten. Het is een bijzondere veiligheidsmaatregel vergelijkbaar met een dodemansknop.


De spatborden achterop zijn verder afgerond voor een beter zicht.
De spatborden achterop zijn verder afgerond voor een beter zicht. © Frits Huiden

Handig zijn de uitwerphendels op de hydrauliekventielen om slangen onder druk te wisselen. Ook is er nu een kleurensticker op de achterbrug om exact te zien in welk ventiel een slang is gekoppeld. Zo is in de terminal en toewijzing gelijk duidelijk welk ventiel bij welke functie hoort om de kans op fouten te verkleinen.


Keyless entry

De 7,5 procent grotere cabine, bediening en de smartfuncties van AFS Connect maken de trekker een stuk luxer. Allereerst is er nu keyless entry, bekend uit de autowereld. Met een zender zijn de deur te ontgrendelen (compleet met knipperende alarmlichten) en is de trekker te starten via een startknop. De signaalcode is uniek, past dus niet op andere Case IH's en bij verlies moet er een nieuwe worden besteld bij de fabriek.

Er zijn meer handgrepen om binnen te komen en op de optionele verwarmde leren massagestoel neer te ploffen. Onder de bijrijderszit huist een groot koelvak voor twee 2 literflessen en een flinke broodtrommel, dat is aangesloten op de airco.


Optioneel is er rood leer op de elektrisch verstelbare stoel en zelfs de bijrijderszit.
Optioneel is er rood leer op de elektrisch verstelbare stoel en zelfs de bijrijderszit. © Frits Huiden


Laag geluidsniveau

Het opbergvak boven op de stuurkolom is weg en in de A-stijl is een nieuw scherm opgehangen voor de belangrijkste trekkerfuncties. Er wordt een laag geluidsniveau geclaimd van slechts 66 decibel. Dat is gelukt door betere materialen en afdichtingen te gebruiken.

Ook zou het zicht rondom zijn verbeterd door de cabine van 11 procent meer glas te voorzien. De voorruit is nu gelaagd en dikker. Mocht deze breken, dan vliegen de scherven niet meer in het rond. Ook handig: de spiegels zijn niet alleen verwarmd en in breedte en hoogte verstelbaar, maar ook vanuit de cabine telescopisch uit te schuiven. Daarbij heeft de trekker nu een 230 volts stopcontact aan boord voor bijvoorbeeld een koffiezetapparaat.


Camera's rondom

De nieuwe multirijhendel en de AFS Pro 1.200-touchscreenterminal worden ook al even gebruikt in de grote Magnums. De menustructuur is vlot te doorgronden en voor trekkerfuncties, gps-telemetrie en camerabeeld te gebruiken. Er zijn vier camerabeelden te tonen.


In de AFS Pro 1.200-terminal zijn trekkerfuncties, gps en camerabeelden te zien.
In de AFS Pro 1.200-terminal zijn trekkerfuncties, gps en camerabeelden te zien. © Frits Huiden

Eén camera is vast geplaatst in de neus waarbij de topstang helaas een groot deel van het beeld wegneemt. Door de groothoeklens compenseert dit en is er zelfs swipend met de vingers in te zoomen op de vanghaken van de fronthef of de tweetoerige frontaftakas (1.000 en 1.000 E). Een van de camera's is ook via een wifiverbinding vrij op een gekoppelde machine te plaatsen, maar ook bijvoorbeeld op de pijp van de naast rijdende hakselaar.


Onlineplatform

Het onlineplatform mycaseih.com rondom de telemetriefunctie van de trekker is te bedienen in de trekker en op kantoor. Hiermee zijn meerdere trekkers in de gaten te houden, eventueel ook van andere merken. Alle actuele gegevens van de trekker zijn op afstand uit te lezen, zoals toerentallen, temperatuur, snelheid, dieseltankniveau en zelfs de positie van de hefinrichting.

Daarbij zitten ook de locatie en de activiteit van een instelbare periode. Zo is het aantal vrachten of balen te tellen, maar ook de locatie via satellietbeelden, waar deze zijn geperst of geladen in het veld. Deze plaatsspecifieke data zijn weer draadloos over te dragen aan teeltregistratieprogramma's om opbrengsten te meten. De Optum-eigenaar kan ook een dealer toegang geven tot dit programma om tijdig een onderhoudsbeurt te plannen.

Dat opties geld kosten blijkt ook hier. Een standaard Optum 300 kost 291.000 euro en beladen met alle opties komt er 60.000 euro bij.

Bekijk meer over: