NVWA en sector twisten over protocollen diertransport

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) wacht tot de vee- en transportsector met een protocol komt voor het transport van lichtgewonde of zieke dieren. Tot die tijd accepteert de toezichthouder alleen dieren zonder zichtbare afwijkingen.

NVWA+en+sector+twisten+over+protocollen+diertransport
© Twan Wiermans

Dat schrijft demissionair landbouwminister Carola Schouten in een brief aan de Tweede Kamer. Het gaat bijvoorbeeld om dieren met navelbreuken of lichte verwondingen aan varkens als gevolg van staartbijten. Schouten benadrukt in haar brief dat het primair de verantwoordelijkheid van de sector zelf is om alleen transportwaardige dieren te vervoeren.

De sector is het niet eens met deze gang van zaken omdat Europese richtsnoeren, waar de minister in de brief ook naar verwijst, tot in detail beschrijven welke dieren wel en niet mogen worden vervoerd. 'Het is dus totaal overbodig om daar nog een protocol aan toe te voegen', stelt beleidsmedewerker Fleur Bartels van de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV). 'Daar zitten zelfs foto's bij die heel duidelijk zijn. Er is bijvoorbeeld in opgenomen hoe groot een navelbreuk maximaal mag zijn voor transport.'

Verschuiving van het probleem

De POV en andere belangenbehartigers zien een verschuiving van het probleem. Bartels: 'Dit gaat betekenen dat er meer dieren worden geëuthanaseerd. Dan krijgen we straks vragen waarom die cijfers stijgen. Er waren problemen bij de NVWA. Wat je nu ziet, is dat de oplossing wordt gezocht in extra procedures, papierwerk en stempels. Maar dat is niet de oplossing. Het kost bovendien veel meer tijd.'


In de brief gaat Schouten daar ook op in. Ze erkent dat de toezichthouder meer tijd besteedt aan keuringsprocedures. De NVWA neemt sinds 1 augustus meer tijd voor de uitvoering van exportcertificeringen van dieren. 'De extra tijd die nodig is voor de exportcertificering is voor rekening van de sector en zal worden geretribueerd. Ook zal de NVWA voldoende tijd inroosteren voor het opstellen van rapporten en bevindingen', schrijft de minister.


Meer tijd nodig

Het risico bestaat dat, doordat er meer tijd nodig is voor keuringen, er te weinig tijd overblijft om alle dieren die worden aangeboden voor transport te keuren. In dat geval zullen als eerste de hoogrisicodieren niet in behandeling worden genomen door de NVWA. Schouten: 'Door een goede voorselectie te maken van de dieren voor export, heeft de sector zelf de sleutel in handen om te zorgen voor voldoende tijd voor de afgifte van exportcertificeringen.' De maatregel heeft ook effect op het werk van de NVWA in Nederlandse slachterijen.

De NVWA heeft in de afgelopen periode volgens de minister gewerkt aan versterking van het toezicht op de transportwaardigheid van dieren. Als eerste werd het vierogenprincipe ingevoerd. Dat houdt in dat er bij een keuring twee dierenartsen aanwezig moeten zijn of een dierenarts en een inspecteur.

De Europese richtsnoeren worden al wel gebruikt door de NVWA bij de beoordeling of dieren transportwaardig zijn. De NVWA heeft op basis van de richtsnoeren haar eigen werkwijzen geüniformeerd. De richtsnoeren zijn opgesteld door onder meer Europese koepels van de sector en de Europese dierenartsenfederatie FVE. Sinds april past de NVWA de nieuwe werkwijze toe voor runderen en paarden. Vanaf oktober zal dat ook voor varkens gebeuren.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer