Duits kalvertransport op vijf weken
			Duitsland legt binnenkort bij wet vast dat kalveren jonger dan 29 dagen niet meer mogen worden vervoerd. Dit heeft grote gevolgen voor de melkveehouders. Mogelijk wordt dit ook uitgebreid naar Nederland en de rest van Europa.
		
De Duitse Bondsraad kondigde eind juni een wetswijziging aan, waarbij kalveren pas in de vijfde levensweek mogen worden getransporteerd. Reden is dat het immuunsysteem op een jongere leeftijd onvoldoende functioneert. Onduidelijk is wanneer dit wetsvoorstel wordt behandeld.
Wim Thus, LTO-vakgroepvoorzitter Vleeskalverhouderij, verwacht dat dit eerst goed moet worden ingebed. De wet zou wellicht pas volgend jaar of later ingaan, mogelijk is sprake van een overgangsjaar. Thus weet dat hier in Nederland ook over wordt gesproken, gelet op de discussie rond jonge kalveren en diertransporten: 'Belangrijk is dat de randeffecten goed worden verkend, denk aan vergunningen en rechten.'
Niet vanuit sector
De vakgroepvoorman stelt dat deze latere aanvoer geen voorstel is vanuit zijn sector: 'Er zijn geluiden vanuit kalverhouders dat de kalveren bij een gespecialiseerde verzorging beter groeien dan bij de melkveehouder. Er loopt nu overigens in ons land alweer twee jaar een proef over de groei bij aanvoer op twee en vier weken. De resultaten van dit onderzoek worden binnenkort verwacht. De invoering van de eis dat de kalveren minimaal 14 dagen oud moesten zijn, gaf een goede vordering op diergezondheid en welzijnsgebied.'
Verder weet Thus dat landbouwminister Schouten vooral inzet op een Europese transportregeling: 'Hierdoor blijft het een gelijk speelveld voor alle landen.'
Vertrouwen
Ook Marijke Everts, director Corporate Affairs van de VanDrie Group verwacht dat de wetswijziging vooral effect heeft voor de melkveehouders, zij moeten langer voor de kalveren zorgen. Dit betekent bijvoorbeeld ook dat er voldoende huisvesting moet zijn. De extra zorg brengt hogere kosten met zich mee. Ze verwacht dat veehouders die taken goed vervullen. ‘De goede zorg zien we nu al terug in de resultaten op kalverbedrijven. Denk bijvoorbeeld aan minder antibioticagebruik door betere biestverstrekking en positieve resultaten van het kalfvolgsysteem en de aanpak van BVD.’
Door deze aanpassing krijgen kalverhouders op termijn andere, zwaardere kalveren uit Duitsland. stelt Everts. Volgens haar blijven nu ook al zo veel als mogelijk herkomsten bij elkaar. Voor de kalversector zouden de kalveren duurder kunnen worden en, volgens dit onderzoek, kalveren met een hogere immuniteit, denkt ze: ‘Dit geeft wellicht een nog betere start op het kalverbedrijf en een verdere verlaging van het antibioticagebruik.’
Mogelijk ook elders
Everts kan zich indenken dat in de toekomst mogelijk een soortgelijke regeling ook in Nederland wordt ingevoerd: ‘Het ministerie van LNV zet in op de gezondheid jonge dieren en het welzijn bij diertransporten. Daarbij heeft dit ministerie goede contacten met het Duitse departement.’ Verder kunnen ook vanuit Europa mogelijk wetten komen. Daar worden op dit moment de transportregels geëvalueerd, bijvoorbeeld op basis van wetenschappelijke literatuur. Everts: ‘Dat er op termijn iets kan veranderen, dat kun je op je klompen aanvoelen.’
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
		 
			
		
		
		Meer marktprijzen
    
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
					
					Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
- 
					

Weidesleep 8mtr
Gebruikt, P.O.A.
 - 
					

Kuhn Gf 10812 T
Gebruikt, P.O.A.
 - 
					

Honda HF2417K4 HB
2018, P.O.A.
 - 
					

Kuhn GF 17012 schudder
Gebruikt, € 34.000
 
Vacatures
Beleidsmedewerker Boomkwekerij
Royal Anthos - Hillegom
Teamleider teelt
IBN - Schaijk
Technisch Specialist
Pater Bloembollen - Spierdijk
Internationaal Accountmanager
Schaap Holland BV - Biddinghuizen
Stagiair(e) Redacteur Akker- en Tuinbouw
Nieuwe Oogst - NL
Weer
- 
	Woensdag16° / 9°10 %
 - 
	Donderdag16° / 9°10 %
 - 
	Vrijdag15° / 8°5 %
 










								
								
								
								
								



					
					


