Selectiewagen op zonne-energie
Een eenvoudig ogende machine als een selectiewagen herbergt de toch ook de nodige techniek. Dat blijkt bij Vlaming Products. Dat bedrijf komt met het prototype voor een elektrisch aangedreven variant.
In de mechanisatiewereld is de selectiewagen geen groot artikel, stelt Fredo Vlaming, van het gelijknamige mechanisatiebedrijf in Zwaagdijk-Oost. Ze worden nagenoeg alleen maar in Nederland gemaakt vanwege de pootgoedcultuur. Er zijn zo'n vier bedrijven die selectiewagens bouwen en Vlaming is één van de grootste.
Van oorsprong is Vlaming een mechanisatiebedrijf, maar door de jaren heen heeft het bedrijf de basis verbreed met onder meer de bouw van bloembollenplanters- en oogstmachines en beregeningsaccessoires. Met de overname van aardappelrooierfabrikant Krakei in 2000 kreeg Vlaming ook selectiewagens in het programma.
Na eerst op de Krakei-wagens voort te borduren is Vlaming in 2001 overgegaan tot de bouw van eigen selectiewagens. Op jaarbasis verlaten ongeveer 25 stuks de fabriek, waarvan ongeveer 30 procent wordt geëxporteerd naar landen als Duitsland, Frankrijk en Canada. Binnen het bedrijf maakt de bouw van de selectiewagens maar een klein deel uit maar ze zijn er wel in verschillende maten en uitvoeringen.
Drie- of vierwieler?
Aanvankelijk ging Vlaming Products door met de bouw van de driewielige selectiewagens. Later kwamen ook vierwielige wagens in productie. Voor beide wagens is nog steeds een markt.
De driewielers worden meest verkocht aan bijvoorbeeld de bedrijfsverzorging omdat ze lichter en daarmee gemakkelijker te vervoeren zijn achter bedrijfsauto's. Een ander voordeel is dat ze krapper draaien op de wendakker.
De vierwielige wagens zijn de meest verkochte machines en worden ook doorontwikkeld. Voor vierwielige wagens kiest Vlaming bewust voor knikbesturing omdat ze daarmee 100 procent spoorvolgend zijn. Een vierwieler met fuseebesturing laat vier sporen achterop de wendakker.
Selectiewagen op rupsbanden
Een optie is om de selectiewagens uit te rusten met tracks of rupsbanden. Voordeel hiervan is meer draagkracht. En de wagen rijdt gemakkelijker door greppels en over de ruggen. De wagens worden standaard op 7.5-20 wielen geleverd, maar kunnen daarna eenvoudig worden gewisseld naar vier tracks.Bij een vierwieler met hydrostatische aandrijving kun je problemen verwachten op een vol geplante wendakker, omdat olie de weg kiest van de minste weerstand. In zo'n geval houdt een driewieler wel altijd alle wielen aan de grond en behoudt het zijn tractie, een nadeel is dat ze minder stabiel zijn.
Pendelconstructie houdt vier wielen aan de grond
Om alle goede eigenschappen in één wagen te combineren heeft Vlaming een vierwielige wagen gebouwd met een pendelconstructie zodat voor- en achterwielen ten opzichte van elkaar kunnen pendelen in combinatie met knikbesturing. Zo blijven onder alle omstandigheden alle vier wielen aan de grond en behoudt de machine stabiliteit en maximale tractie. Op de wendakker is de machine 100 procent spoorvolgend.
Voor de aandrijving zijn de wagens uitgerust met 25 pk Kubota-dieselmotoren en met hydraulische wielmotoren van Poclain. Als de machine in neutraal staat of als de motor uit staat, staat de wagen automatisch op de rem.
De wagens van Vlaming zijn hydraulisch in de breedte en in de hoogte verstelbaar, de selectiewagens zijn leverbaar in werkbreedtes van 3, 4,5 en 6 meter. Als optie kan de bak met uitgeselecteerd materiaal hydraulisch kippen.
Elektrisch zonder compromis
Vorige week presenteerde Vlaming het prototype van de volledig elektrisch aangedreven selectiewagen. Volgens Vlaming zijn alle sterke punten behouden zonder compromissen. Doel was om de dieselmotor te vervangen, maar wel met behoud van de hydraulische aandrijving met Poclain-wielmotoren. Daarbij moest de machine hydraulisch in de hoogte en in de breedte verstelbaar blijven.
De elektromotor wordt gevoed door een 48 volt lithium-ion accu, aangevuld met de energie van vier zonnepanelen, eentje boven elke zitting en twee boven het motorcompartiment.
In combinatie met de zonnepanelen heeft de wagen voldoende capaciteit om een hele dag te functioneren. In de nacht wordt de accu bijgeladen. In feite is deze wagen in de basis hetzelfde als de diesel, daar is niets aan afgedaan. Het prijskaartje ligt 10.000 tot 15.000 euro hoger dan een diesel.
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
TS125A Plus
Gebruikt, € 32.500
-
Massey Ferguson 5711 M Dyna-4
Nieuw, € 68.500
-
Weidesleep 5 meter mechanisch
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn GA 9531+
Nieuw, P.O.A.
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Marketing Medewerker
Kverneland Group Nieuw-Vennep - Nieuw Vennep, Haarlemmermeer
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Weer
-
Zaterdag6° / 1°60 %
-
Zondag9° / 4°30 %
-
Maandag11° / 8°5 %