Soepelheid+en+lage+druk+veroveren+trekkerband
Achtergrond
© Fabrikant

Soepelheid en lage druk veroveren trekkerband

In de strijd tegen bodemverdichting zetten bandenfabrikanten in op soepele lagedrukbanden, de IF- en VF-banden. De techniek zet door, ook bij aanhangers en cultuurwielen, maar is nog geen standaard.

Michelin lanceerde in 2004 met de XeoBib als eerste de VF-band. De fabrikant initieerde de Ultraflex-technologie om de standaard radiaalband om te zetten naar de VF-norm. VF is er niet enkel voor trekkers, maar ook voor zelfrijdende machines en aanhangers. Voor trekkers in het hoge vermogenssegment heeft de fabrikant meer dan 85 procent van de maten afgedekt.

Eind 2018 nam Michelin het bedrijf PTG over, marktleider in drukwisselsystemen. Het voordeel van die systemen is dat de chauffeur de lage velddruk op de weg kan verhogen naar 2 bar. Dat rijdt lichter en stabieler en spaart brandstof.


IF en VF in de praktijk

Mede door de bodemgesteldheid loopt Nederland voorop bij de toepassing van nieuwe bandentechnieken als IF en VF. IF staat voor Improved Flexion en VF voor Very high Flexion. Dat houdt globaal in dat deze banden een soepele structuur hebben en dat een IF-band met een 20 procent lagere bandenspanning dezelfde lasten kan dragen of 20 procent meer belast mag worden in vergelijking met een standaard band. Voor VF-banden geldt hetzelfde maar dan met een verschil van 40 procent. Door de soepelheid hebben deze banden een grotere contactoppervlakte met de bodem. Dit geeft niet alleen een lagere bodemdruk, maar door de grotere contactoppervlakte ook meer trekkracht. De vraag naar VF-banden groeit, er komen steeds meer maten en toepassingen. En is VF het einde? Waarschijnlijk niet, gezien de reacties mogen we de komende jaren nog interessante ontwikkelingen verwachten.

Nieuw is de CFO (Cyclic Field Operation)-techniek in combinatie met IF/VF. Op deze banden kunnen gedurende korte tijd en met beperkte snelheid hoge belastingen worden gedragen, bijvoorbeeld bij bunkerrooiers.


© Fabrikant


Tot 20 procent is IF/VF

Alliance kwam met IF/VF-banden onder de namen Agriflex en Agriflex+. Deze bandenfabikant adviseert gebruikers de machines te wegen. Op basis van de belasting is dan via tabellen de juiste bandenspanning op te zoeken.

De IF/VF-banden worden steeds meer de standaard voor veldwerk, ziet Alliance. Het aandeel IF/VF-banden bedraagt nu 10 procent, maar met name de laatste vijf jaar constateert de fabrikant een duidelijke groei bij lagedrukbanden.


© Fabrikant

De Agriflex-banden worden toegepast op zowel trekkers als oogstmachines en zijn ook leverbaar als cultuurbanden. Het aantal maten wordt de komende tijd verder uitgebreid. Er komen ook NRO (Narrow Rim Option)-banden voor montage op smalle velgen ter vervanging van de standaardbanden.

Fabrikant BKT ziet bij VF-banden een snellere ontwikkeling in bandenmaten dan bij de IF. Of VF de nieuwe standaard wordt, lijkt deze fabrikant echter onwaarschijnlijk. Naar schatting is bij BKF 15 tot 20 procent van de banden IF/VF. Deze fabrikant introduceerde met de V-Flexa de VF-Flotationbanden en gaat het aantal maten snel uitbreiden.

Gezien het bijna ontelbare aantal bandenmaten komt IF/VF niet in alle maten beschikbaar. Standaardbanden zijn er in radiale en diagonale constructie, de IF/VF banden zijn er enkel als radiaalband. Ten opzichte van standaardbanden zijn IF-banden 10 tot 15 procent duurder en de nog meer flexibele VF-banden 20 tot 25 procent.


IF gaat verdwijnen

Vredestein verwacht vooral veel van de VF-band en ziet dit aandeel in de vraag jaarlijks groeien. Een VF-band kan 40 procent meer last dragen of een 40 procent lagere bandenspanning aanhouden bij dezelfde draaglast. IF-banden spelen bij Vredestein nauwelijks een rol. De fabrikant ziet dat meer als tussenstap en merkt ook in de praktijk dat IF aan het verdwijnen is.


• Lees ook: Suikerbieten op 0,8 bar van het land

Nieuw is de Vredestein Traxion Optimall, een nieuwe generatie VF-banden. Deze kunnen in combinatie met een luchtdrukwisselsysteem met nog lagere bandenspanningen werken. Met F+ heeft deze band een versterkt rubbercompound in de schouder voor meer stabiliteit. De F+-uitvoering is leverbaar in 17 maten voor trekkers van 160 tot 450 pk. VF-banden zijn bij Vredestein gemiddeld 15 procent duurder.


© Fabrikant


Lucht, belasting en snelheid

De verschillende fabrikanten zijn het er over eens dat VF zal doorzetten, en alle bekende merken hebben deze techniek dan ook opgepakt. Een bandenspecialist attendeerde wel op de aandacht die de gebruiker moet geven aan de driehoeksverhouding liters lucht, belasting en rijsnelheid. Dit moet in balans zijn. Wordt een van deze drie verandert, dan moeten de andere twee ook worden aangepast.

IF- en VF-banden worden nog niet direct als de nieuwe standaard gezien, maar met name in de VF-techniek wordt snel doorontwikkeld. De toepassing wordt steeds breder getrokken, ook naar brede en hoge maten voor zodebemesters. Tegelijk worden ook de smalle cultuurwielen in IF- en VF-uitvoering bij steeds meer bandenfabrikanten gelanceerd met name bedoeld voor trekkers in de rijenteelt en getrokken en zelfrijdende veldspuiten.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    25° / 11°
    60 %
  • Maandag
    18° / 15°
    70 %
  • Dinsdag
    17° / 8°
    60 %
Meer weer