Wetenschappers pleiten voor gene-editing bij biogewassen

Als de Europese Unie vasthoudt aan het verbod op het gebruik van nieuwe veredelingstechnieken als gene-editing in de biologische landbouw, worden Europese duurzaamheidsdoelen niet gehaald.

Wetenschappers+pleiten+voor+gene%2Dediting+bij+biogewassen
© Wageningen University en Research

Verschillende wetenschappers, waaronder onderzoekers van Wageningen University & Research, waarschuwen daarvoor in een publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift. Een aanhoudend verbod kan zelfs een negatieve invloed hebben op de transitie naar een duurzame landbouw in de Europese Unie (EU).

Hun belangrijkste zorg is dat uitbreiding van de biologische landbouw in Europa tot een afname van gewasopbrengsten leidt, waardoor uitbreiding van landbouwgrond elders in de wereld nodig is. Dit kan daar verlies van biodiversiteit en negatieve klimaateffecten veroorzaken die zwaarder wegen dan de in Europa behaalde milieuwinst.

Aanpassing wetgeving

In hun publicatie pleiten de auteurs daarom voor aanpassing van EU-wetgeving, zodat het gebruik van nieuwe veredelingstechnieken in de biologische landbouw kan worden gestimuleerd. Dat geldt onder meer voor gene-editing. Deze techniek biedt volgens de wetenschappers de kans om de voedselproductie duurzamer te maken en de kwaliteit, maar ook de veiligheid, van het voedsel verder te verbeteren.

De wetenschappers verwachten overigens dat aanpassing van de Europese eisen voor moderne veredelingstechnieken gezien de huidige politieke realiteit niet op korte termijn realiseerbaar is. Zij ervaren dat veel beleidsmakers en belangengroepen op Europees en nationaal niveau de voorkeur geven aan het strikt scheiden van de biologische productie en de moderne biotechnologie.