Consument vraagt om duurzame sierteelt

Voor de toekomstbestendigheid van de sierteelt moet aanhoudend ingezet worden op duurzaamheid. ABN Amro constateert in het rapport 'Visie op sierteelt' dat een groeiende groep consumenten daar belang aan hecht.

Consument+vraagt+om+duurzame+sierteelt
© Vidiphoto

De sierteeltsector heeft een relatief goed jaar achter de rug. Steeds meer consumenten hebben aandacht voor een groene leefomgeving. Bovendien heeft de coronacrisis bloemen en planten steviger op de kaart gezet. Gedurende de crisis bemoedigden mensen elkaar met een bloemetje en werden tuinen en huizen opgevrolijkt met het groen van verschillende planten.

ABN Amro verwacht dat de populariteit van bloemen en planten op een hoog niveau blijft, maar dat het belangrijk is voor de sierteeltsector om te verduurzamen. Negatieve gevolgen op klimaat en leefomgeving zouden ook bij de sierteelt steeds meer onder de loep genomen kunnen worden.

Verschillende partijen in de sector dragen al bij aan duurzaamheid. Uit onderzoek binnen de klantengroep van ABN Amro blijkt dat de helft van de siertelers initiatieven neemt die verder gaan dan het wettelijk minimum. Daarnaast meldt bloemenveiling Royal FloraHolland dat 35 procent van de leden het Floriculture Sustainable Initiative (FSI) erkend milieucertificaat heeft.


Onderzoek bij consumenten

Dat de sierteeltsector zich meer moet focussen op duurzame initiatieven blijkt ook uit de behoeften van de consument. De data van ABN Amro laten zien dat bijna 70 procent van de consumenten in Nederland en andere belangrijke afzetlanden enigszins tot veel belang hecht aan duurzaamheid van bloemen en planten. Vooral in Duitsland en Frankrijk zien consumenten het belang van de aankoop van duurzame bloemen en planten. Circa 30 procent geeft aan dat dit heel belangrijk voor ze is.



ABN Amro vindt dat de sector met een duurzaamheidskeurmerk de transparantie kan vergroten. Het belangrijkste keurmerk in de sierteeltsector is More Profitable Sustainabilty (MPS). Voor bloemisten is dit het certificaat Barometer Duurzame Bloemist.

Begin 2021 had 18 procent van alle bloemisten dit certificaat. Hiermee tonen ze aan dat zij alleen bloemen en planten inkopen die het MPS-keurmerk dragen.

ABN Amro verwacht dat in 2030 een derde van de sierteeltproducten wordt verkocht met een duurzaamheidslabel. De bank roept in het rapport de sector op duidelijk te maken dat al volop wordt gewerkt aan verduurzaming.

Uit cijfers van MPS blijkt dat het aantal MPS-gecertificeerde bedrijven zich in alle sectoren van de sierteelt bevindt. Bij de snijbloemen zijn het aantal MPS-gecertificeerde bedrijven het grootst, daarna bij de potplantensector.


Krimp

De sierteeltsector is al jaren aan het krimpen. Met name het aantal bedrijven met snijbloemen daalt. Er zijn in vijftien jaar ruim 2.300 snijbloembedrijven verdwenen tegenover ongeveer 1.200 telers van pot- en perkplanten. Een verklaring voor deze afname is de sterker wordende concurrentie van snijbloemen uit landen zoals Ethiopië en Kenia.

Wel zijn sierteeltbedrijven de afgelopen jaren in grootte toegenomen. De schaalvergroting zorgt echter niet voor een toename van het areaal. Wel heeft deze ontwikkeling een positief effect op het inkomen van de ondernemers. Dit blijkt uit cijfers van Wageningen Economic Research.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer