Webshop+is+laatste+puzzelstukje+voor+Overijsselse+vleesveehouderij
Reportage
© Emiel Muijderman

Webshop is laatste puzzelstukje voor Overijsselse vleesveehouderij

Met het openen van webshop twenteoptafel.nl komt voor rundveehouder Dennis Rerink uit Lattrop een droom uit. Zijn streven om het proces van kalf tot consument volledig in eigen beheer te houden, komt nu heel dichtbij.

Vrijdagmiddag in Lattrop. Terwijl de weekendgasten binnendruppelen, wordt in de keuken van Erfgoed Bossem gewerkt aan de voorbereiding voor de afhaalmaaltijden van die avond. Buiten is het aangenaam. Kinderen spelen en een stel dat met de camper op pad is, geniet van het zonnetje.

'Tijdens de voorjaarsvakantie zaten we twee weken lang vol', zegt Dennis Rerink. Hij is samen met zijn vrouw Annette nu ruim tien jaar aan het boeren op Erfgoed Bossem in Noordoost-Twente. Het bedrijf bestaat uit een biologische zoogkoeienhouderij, luxe camping, gastenverblijven en een restaurant.

Sinds kort heeft het bedrijf een nieuw kanaal voor de afzet van het eigen vlees, twenteoptafel.nl. Via deze webshop kan het vlees van de brandrode runderen op de boerderij worden besteld.

Het ambacht van de boer en dat van de slager hebben elkaar nodig

Dennis Rerink, rundveehouder in Lattrop

Vleesverkoop bleef achter

'We hebben de afgelopen jaren het bedrijf opgebouwd met de verblijfstak, maar de vleesverkoop bleef wat achter. Terwijl juist daar de toegevoegde waarde zit', zegt de Twentse ondernemers. Veel van het vlees van de runderen wordt al wel in de eigen keuken gebruikt, maar Rerink streeft ernaar het volledige rund via eigen kanalen af te zetten. Momenteel lukt dit voor zo'n 75 procent. Voordat de webshop live ging was dit 50 procent.

'We gebruiken het gehakt bijvoorbeeld in pastasaus en we maken stoofpotten, burgers en worsten. Zelfs de organen gebruiken we, voor terrines', somt de ondernemer op. Een webshop als extra afzetkanaal was een langgekoesterde wens. 'Maar tien of zelfs vijf jaar geleden kon dit niet. Niet alleen qua techniek, maar het was destijds ook gek om verse producten thuis te laten bezorgen. Corona heeft dat de benodigde extra boost gegeven', weet Rerink.


Per jaar worden vijftig brandrode runderen geslacht.
Per jaar worden vijftig brandrode runderen geslacht. © Emiel Muijderman

Op jaarbasis worden er op het bedrijf door de eigen slager vijftig runderen geslacht. 'Via de webshop zijn er nu al vier ossen doorheen', aldus Rerink. De webshop is voor hem niet alleen het ontbrekende puzzelstukje in het streven naar een volledig eigen afzet, het geeft ook een impuls aan de organisatie.

'Het bedrijf staat al heel stevig, dit is een extra verdieping aan de boerderij en de keuken. Vanwege corona is dit qua timing een zeer welkome uitbreiding voor de organisatie en voor gasten. Dat geeft energie', zegt de rundveehouder.


'Heel eerlijk' product

Het vlees van zijn dieren noemt Rerink een 'heel eerlijk' product. Van kalf tot bord is het verhaal uit eerste hand bekend. 'Over een paar weken wordt de basis voor de verkoop in 2023 geboren, je weet wat er gebeurt met het eindproduct. De wijze van landbouw, kringloop en biologisch, en de ambacht.'

Dat laatste doet heel veel, benadrukt Rerink. 'Als boer maak je een basisgrondstof, de vervolgstap is zeker zo belangrijk. Daar voeg je de waarde toe. Het ambacht van de boer en het ambacht de slager hebben elkaar nodig.'

Het thuisbezorgen van gekoelde en bevroren producten is complex, omdat de koelketen niet mag worden doorbroken. Dat brengt kosten met zich mee. Over die kosten, waarover op de website ook uitleg wordt gegeven, heeft Rerink nog geen klachten gehoord. Het gros van de bestellingen wordt dan ook thuisbezorgd. Een beperkt deel wordt in Lattrop afgehaald.




Niveau van goede slager

Het vlees wordt online vooral in pakketten verkocht, in prijs variërend van 39 euro voor 3 kilo tot 120 euro voor 8 kilo. 'We bepalen onze prijzen zelf. We zitten iets boven het gemiddelde, maar zijn niet extreem duur', aldus Rerink. 'Het zit op het niveau van een goede slager, maar het product heeft ook zeker die kwaliteit.'

De pakketten zijn niet alleen logistiek gezien het handigst voor het bedrijf, maar ook het populairst onder klanten. Hoewel, gasten is eigenlijk een betere benaming. Primair richt Rerink zich met de vleesverkoop namelijk op gasten en oud-gasten van Erfgoed Bossem.


'We hebben een megagastenbestand', zegt Dennis Rerink.
'We hebben een megagastenbestand', zegt Dennis Rerink. © Emiel Muijderman

'Jaarlijks ontvangen we duizenden mensen op het bedrijf. We hebben inmiddels een megagastenbestand. Die mensen betrekken we gedurende het hele proces bij de beleving van het bedrijf, van reservering tot vertrek. Nu kunnen zij thuis nagenieten van ons vlees. Ik ben echt enorm trots dat we dit kunnen doen. Op deze manier maken we de kringloop helemaal rond. Waar kun je nou logeren, eten en dat eten ook nog eens meenemen voor thuis?'

De webshop draait nu ruim een maand en volgens Rerink zijn alle bestellingen te herleiden naar (oud-)gasten of het persoonlijke netwerk van het ondernemerspaar. 'Natuurlijk richten we onze communicatie ook op mensen in de omgeving, maar de maximale focus ligt op de mensen die ons bedrijf al kennen, dat werkt het best. Met het gastenbestand als basis willen we het organisch laten groeien.'

Een fysieke winkel op het bedrijf is geen ambitie van het ondernemerspaar. Rerink: 'Nee, dat is weer een andere tak van sport. De webwinkel is nu de belangrijkste tool die we hebben.'


'Corona heeft veel van ons gevraagd'

De coronacrisis heeft ook Erfgoed Bossem met zijn dertig medewerkers geld gekost, al bleef volgens eigenaar Dennis Rerink de schade beperkt. 'Het telkens afschakelen en weer opschakelen heeft veel energie gevraagd. We hebben goede hoop op een mooie zomer, al blijft het onzeker. De webwinkel geeft positieve energie. Net als ons nieuwe, luxere logeerconcept Sterrenkubus Space dat bijna klaar is.'

Weer

  • Dinsdag
    17° / 10°
    20 %
  • Woensdag
    15° / 11°
    50 %
  • Donderdag
    15° / 7°
    20 %
Meer weer