Webshop+Sprinklr+groeit+dankzij+Covid%2D19
Achtergrond
© Erik Rietman

Webshop Sprinklr groeit dankzij Covid-19

De sierteeltsector een schop onder de kont geven, dat wil webshop Sprinklr in Amsterdam doen met biologische planten, vooral voor twintigers en dertigers. Mede-eigenaar Liedewij Loorbach beaamt dat binnen de sierteelt al veel gebeurt aan verduurzaming. Desondanks zijn monoculturen en 'weggooiproducten' wat haar betreft uit den boze.

Webshop Sprinklr in Amsterdam verkoopt in Nederland biologische bloembollen en tuinplanten en duurzaam gekweekte kamerplanten. Op de website staat dat de initiatiefnemers de teeltsector een schop onder de kont willen geven. Maar hoe zit dat, in een branche waar de afgelopen jaren al zoveel aan verduurzaming is gedaan?

Liedewij Loorbach, samen met Suzanne van Straaten oprichter en eigenaar van Sprinklr, legt uit dat het allemaal is begonnen bij Van Straaten in de Amsterdamse wijk De Pijp. 'De planten op haar balkon kwijnden weg, omdat ze niet wist hoe ze ervoor moest zorgen.'

Bij rondvraag bleek dat veel twintigers en dertigers met dit probleem worstelden. Aan de ene kant wilden ze graag een groenere stad, aan de andere kant hadden ze niet van hun ouders meegekregen hoe planten groeien. Daarnaast vonden ze het lastig om planten vanuit tuincentra aan de rand van de stad te vervoeren. Tenslotte concludeerden de oprichters dat veel planten bij tuincentra en bouwmarkten gif bevatten. Alles bij elkaar was dat voor hen in 2016 reden genoeg voor een crowdfundingcampagne voor een plantenwebshop. Zo ging Sprinklr van start.

Meer diversificatie vergroot veerkracht van sierteeltbedrijven

Liedewij Loorbach, mede-eigenaar van Sprinklr

Monoculturen

Loorbach is het ermee eens dat er binnen de sierteelt al veel gebeurt op het gebied van duurzaamheid, maar Sprinklr wil ook op een ander verschijnsel wijzen: de monoculturen. 'Binnen een bedrijf is het goedkoper om, in plaats van honderden producten, slechts één product te kweken. Dat heeft er tijdens de coronacrisis toe geleid dat honderdduizenden bloemen zijn doorgedraaid. Door meer te diversificeren, zouden sierteeltbedrijven meer veerkracht krijgen.'

Daarnaast zit de productie van 'weggooiplanten', zoals bolchrysanten, Loorbach dwars. Desondanks vindt ze de sierteeltsector fascinerend vanwege alle technologische vernieuwingen. Maar de productie zou wat haar betreft meer op vaste planten en minder op export per vliegtuig moeten zijn gericht.


Compostthee

Via een bevriende hovenier in Amsterdam heeft Sprinklr contact gezocht met Kwekerij Casper Verhoeven in Biezenmortel, die al sinds 2006 biologisch werkt. 'Wij waren al langer bezig om de bodembiologie te verbeteren', zegt mede-eigenaar Marion Nijhof. 'Daardoor merkten we dat je met de juiste voedingsstoffen en compostthee ziektes en plagen kunt voorkomen.'

Na verloop van tijd is het bedrijf overgeschakeld op teelt in containers, waarin meer dan 160 verschillende soorten vaste planten, siergrassen en heesters groeien. Een deel is bestemd voor Sprinklr. Een onderdeel van het assortiment van de kwekerij bestaat uit planten met eetbare bloemen die verkrijgbaar zijn onder het label Tasty Blooms.


Biologisch leliegras van kwekerij Casper Verhoeven uit Biezenmortel.
Biologisch leliegras van kwekerij Casper Verhoeven uit Biezenmortel. © Erik Rietman

De oorspronkelijke gedachte van de oprichters van Sprinklr om uitsluitend biologische planten te verkopen, bleek moeilijk waar te maken. 'Voor ons zijn tuin- en kamerplanten twee verschillende branches', zegt Loorbach. 'Voor de tuin hebben we voldoende aanvoer, maar bij kamerplanten is dat lastig.'


Voorlopers op bestrijdingsvlak

Sprinklr heeft daarom deels zijn toevlucht genomen tot kwekers die voorlopen op het gebied van biologische bestrijding, zoals VDE Plant en Smit Kwekerijen. 'Kwekers zeggen dat consumenten niet meer willen uitgeven voor biologisch gekweekte gewassen, waar zij meer geld en tijd in moeten stoppen', geeft Loorbach aan. Volgens haar is dat maar voor een deel waar en groeit de groep die daar wel meer voor wil betalen.

Toch heeft het bedrijf een biologische leverancier van kamerplanten kunnen vinden. Sprinklr verkoopt vetplanten en cactussen van Kwekerij Klein Mexico in De Kwakel. 'Wij werken al sinds de jaren negentig biologisch', zegt eigenaar Wietse Lek.

'Het Skal-certificaat bestond toen nog niet eens voor sierteeltproducten, maar dat hebben we inmiddels al jaren binnen.' Lek vertelt dat de kwekerij zelfvoorzienend is qua uitgangsmateriaal, omdat alle stekken uit eigen tuin komen. De markt voor biologische planten is nog klein, maar groeit gestaag. Sprinklr heeft zelf contact opgenomen met de kweker om een deel van zijn planten af te nemen.


Ongekende groei

Vanwege de coronacrisis heeft Sprinklr een ongekende groei doorgemaakt doordat consumenten meer zijn gaan tuinieren. In totaal is het aantal bestellingen wekenlang net zo groot geweest als in de kerstperiode van vorig jaar. 'Tijdens de eerste week van de lockdown hebben we tienduizend tuinplanten verkocht, net zoveel als in heel 2019', stelt Loorbach.

'Inmiddels is de grootste drukte voorbij en verkopen we wekelijks gemiddeld tweeduizend tuinplanten en tweehonderd kamerplanten, plus extra's als potgrond, potten en voeding.' Loorbach hoopt dat de webshop, met een app met verzorgingstips, bij kan dragen aan het tegengaan van de klimaatverandering en het bevorderen van de biodiversiteit in de Nederlandse tuinen.




Aanbod van biologische producten voor retail is beperkt

Drie bedrijven hebben in 2017 in totaal 150.000 euro geïnvesteerd in Sprinklr. Het betreft Elho, leider in Europa in de markt van kunststof potterie, MTM Investments, onderdeel van online marketingbureau A Friend of Mine, en Royal Lemkes, exporteur van kamer- en tuinplanten in Bleiswijk. Directeur Michiel van Veen van Royal Lemkes legt uit dat het concept van Sprinklr past bij de ambitie om duurzamer en digitaler te werken. Tijdens een verkennend gesprek met Sprinklr-oprichter Suzanne van Straaten bleek dat zij een dubbele match hadden. Royal Lemkes verwerkt nu een groot deel van de orders voor kamerplanten. Het bedrijf verpakt en verzendt ze naar consumenten, inclusief informatie over de verzorging en eventueel met sierpotten. Een andere afzetmarkt vormen Nederlandse retailbedrijven, bij wie de vraag naar biologische producten langzamerhand toeneemt. Van Veen: 'De online bloemen- en plantenmarkt is vanwege de coronacrisis hard gegroeid. Het aanbod van biologische producten voor de grootschalige retail is echter nog te beperkt om snel op te schalen.' Het vergroenen van kantoren door Sprinklr heeft door corona stilgelegen, maar komt nu weer op gang, met onder andere plantenopstellingen met eenrichtingsverkeerbakken. Daarnaast kunnen consumenten tuinplantenpakketten bestellen, waaronder een Red de Polder-pakket, waarvan een deel van de opbrengst is bestemd voor het behoud van de bedreigde Lutkemeerpolder in Amsterdam. En in het najaar een Tuiny Forest-pakket met wortelgoed van inheemse bomen en heesters, dat samen met het Instituut voor Natuureducatie is ontwikkeld.

Bekijk meer over:

Weer

  • Vrijdag
    15° / 9°
    50 %
  • Zaterdag
    14° / 9°
    90 %
  • Zondag
    15° / 10°
    70 %
Meer weer