Rozenkwekerij+Porta+Nova+streeft+naar+laagste+ecologische+voetafdruk
Reportage
© PIm Mul

Rozenkwekerij Porta Nova streeft naar laagste ecologische voetafdruk

Met veelbekeken filmpjes op sociale media laten de eigenaren van kwekerij Porta Nova hun passie zien: het kweken van perfecte rozen. Zij zien de toekomst zonnig tegemoet vanwege de uitgestelde feesten die dan plaats zullen vinden. De kwekerij heeft een vlak productieschema en streeft naar de laagste ecologische voetafdruk.

'Perfecte rozen kweken is onze passie. Wij willen het beste wat er is op de markt brengen', zegt Aad van Luijk, verantwoordelijk voor de teelt bij kwekerij Porta Nova in het Zuid-Hollandse Waddinxveen. 'Dankzij de inspanningen van de afgelopen jaren zijn onze Red Naomi-rozen van zo'n topkwaliteit dat de prijs significant hoger ligt dan van andere rozen.'

Het bedrijf heeft in 2019 een nieuwe kas gebouwd die volgens marketingmanager Paul Poelstra de Formule 1 onder de kassen is. 'Wij streven naar de laagste ecologische voetafdruk per roos.'

Het bedrijf verwarmt de kassen zonder gas met climators. 'We pompen in de zomer koud water op van een diepte van 100 meter', legt Van Luijk uit. 'Daarmee koelen we de kas via de climators. Het opgewarmde water slaan we daarna onder de grond op en pompen we in de winter weer omhoog om via de climators de kassen te verwarmen. Het afgekoelde water slaan we weer op.'

We gaan niet meer rozen produceren voor hoogtijdagen als Valentijnsdag of Moederdag

Aad van Luijk, rozenkweker in Waddinxveen

Ook woningen verwarmen

Porta Nova is het enige rozenbedrijf in Nederland dat dit systeem gebruikt, geeft van Luijk aan. Omdat de climators meer warmte opleveren dan de kwekerij nodig heeft, zouden daarmee ook woningen kunnen worden verwarmd.

De rozenkwekerij gebruikt groene stroom en werkt samen met bedrijven als Signify (voor verlichting) en kennisinstituten als Wageningen University & Research. In 2020 is het gelukt om samen met Koppert Biological Systems de trips uit te bannen met de roofmijt Amblydromalus Limonica. 'Bij onderzoek weet je niet altijd of er iets uitkomt', heeft Van Luijk gemerkt. 'Maar we geloven erin dat we daarmee verder komen. Dat dragen we ook uit naar onze medewerkers.'


Alle rozen hebben een erg grote knop en een dikke steel.
Alle rozen hebben een erg grote knop en een dikke steel. © PIm Mul

Het plantmateriaal neemt de kwekerij af bij veredelings- en vermeerderingsbedrijf Schreurs in De Kwakel. 'Dat doen we al jaren, omdat we weten dat hun planten schoon zijn en geen rare ziektes bij zich dragen', zegt Van Luijk. 'We hoeven de planten maar eens in de tien jaar te wisselen. Vorig jaar hebben we dat vanwege corona vervroegd.'


Minder witte rozen verkocht door corona

In de Red Naomi heeft het bedrijf weinig last gehad van de coronacrisis, aangezien er minder aanvoer van rode rozen uit Afrika en Zuid-Amerika was. 'De White Naomi's hebben we wel minder verkocht, vooral omdat er weinig huwelijken plaatsvonden.' De toekomst ziet Van Luijk zonnig tegemoet. 'Als covid-19 achter de rug is, zullen er flink wat feesten en uitgestelde huwelijken plaats gaan vinden.'

De Supra's van Porta Nova hebben een extreem grote knop, dikke steel en een gegarandeerd vaasleven van veertien dagen, stelt de kweker. De Unica's en de Magna's hebben dezelfde kwaliteiten.

Om de kwaliteit en plantgezondheid zo constant mogelijk te houden, werkt de kwekerij met een stabiel klimaat en een vlakke productie. Van Luijk: 'We gaan niet meer rozen produceren vanwege hoogtijdagen als Valentijnsdag of Moederdag, omdat we de teelt in balans willen houden.' De Red en White Naomi's gaan naar bloemisten en groothandels in het hogere segment in heel Europa.


MPS-GAP

Porta Nova heeft vorig jaar het MPS-GAP-certificaat behaald. 'Daarmee hebben we ook op papier aangetoond dat hoe wij werken overeenkomt met de hoge eisen die zouden moeten worden gesteld aan zaken als duurzaamheid, veiligheid, hygiëne en traceerbaarheid', aldus Van Luijk. 70 procent van de handel verloopt via directe verkoop, de rest via de Nederlandse veilingen.


Climators koelen in de zomer en verwarmen in de winter.
Climators koelen in de zomer en verwarmen in de winter. © PIm Mul

Om de bekendheid van de kwekerij te vergroten, maakt Porta Nova onder andere filmpjes die op sociale media veel bekijks trekken. 'We zorgen dat ze al in de eerste seconde de aandacht trekken', zegt marketingmanager Poelstra. 'De eigenaren deinzen er bijvoorbeeld niet voor terug om verkleed als cowboy 'Once upon a time in the West(land)' na te spelen om een nieuw submerk te introduceren. Of om bij een waterbassin te gaan staan vissen, om uit te leggen hoe we met regenwater omgaan.'




Medewerkers aantrekken

Dat maakt volgens Poelstra ook duidelijk dat de kwekers, ondanks het streven om de beste te zijn, niet arrogant zijn richting de klanten of hun humor verloren hebben. Daarnaast wil Porta Nova een aantrekkelijk bedrijf zijn voor medewerkers.

'We bieden steeds vaker talentvolle tijdelijke krachten een vast contract aan', zegt Van Luijk. 'Vanwege onze schaalgrootte hebben we extra behoefte aan jonge mensen met een tuinbouw- of technische opleiding. Via LinkedIn en andere sociale media, bladen en recruiters proberen we duidelijk te maken dat we inzetten op duurzaamheid en veel nieuwe technologie gebruiken.'

Jongeren hebben volgens de Zuid-Hollandse kweker vaak geen idee hoeveel mogelijkheden ze bij de kwekerij krijgen. 'We nodigen ze van harte uit om, zo gauw dat weer mag, eens te komen kijken bij ons in de keuken.'


Driekwart rode en kwart witte rozen

Porta Nova is in 2002 ontstaan uit een fusie tussen de rozenkwekerijen van de families Van Luijk, Dukker en Van Vuuren. Het areaal bedraagt bijna 20 hectare, waarvan 15 voor Red Naomi en 4,5 voor White Naomi. Porta Nova produceert jaarlijks zo’n 60 miljoen rozen met een steellengte van 40 tot 90 centimeter en een gemiddelde prijs van 0,65 euro voor de rode en 0,50 euro voor witte rozen.

Bekijk meer over:

Weer

  • Maandag
    15° / 4°
    30 %
  • Dinsdag
    16° / 2°
    30 %
  • Woensdag
    13° / 4°
    30 %
Meer weer