Klaas Johan Osinga: 'Britten slaan richting brexit zoveel mogelijk in'
De laatste deadline voor de brexit, 31 december 2020, komt met rasse schreden dichterbij. Tot nu toe zonder deal. 'Hoe dan ook moeten we helaas rekening houden met extra kosten en vertragingen', zegt Klaas Johan Osinga van LTO Nederland.
Hoe spannend is het nog?
'Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen zei woensdag in het Europees Parlement dat er uitzicht is op een deal. Michel Barnier zei donderdag dat de laatste fase is bereikt.
Plan risicovolle transporten naar het VK, zoals veetransport, niet rond of kort na 1 januari in
'Hopelijk komt er nu snel een deal. In dat geval zullen de Europese regeringsleiders en het Europees Parlement er nog over moeten stemmen. Dat moet volgende week. Britse parlementariërs hebben te horen gekregen dat ze volgende week maandag en dinsdag stand-by moeten staan.'
Is de naderende brexit al merkbaar?
'Het wordt de laatste weken steeds drukker op de veerboten en in de Kanaaltunnel. Chauffeurs verliezen veel uren. Allemaal extra kosten en verliezen aan kort houdbare producten. Belangrijke reden: de Britten slaan in afwachting van de brexit zoveel mogelijk voorraad in.
'Behalve met verwachte vertragingen in 2021, zoals door ICT-problemen, is er angst voor importtarieven in het geval van een no-deal. De Rotterdamse haven rapporteerde vorige week al 24 procent meer goederenexport naar Groot-Brittannië.'
Ontstaan er problemen in de havens?
'Havenbedrijven houden er rekening mee dat vanaf 1 januari zo'n 10 procent van de vrachtwagens niet over de juiste papieren beschikt. Die moeten naar een noodparking om te voorkomen dat verkeersstromen helemaal vast komen te zitten.'
Waar gaat het nu nog om?
'Het gaat nog om staatssteunregels en het toezicht daarop. Een ander belangrijk onderwerp zijn de visserijrechten. Het gaat hier uiteindelijk om concrete getallen: hoeveel quota, hoeveel dagen in Britse wateren, voor hoeveel jaar?
'De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk (VK) zijn al wel een protocol voor Noord-Ierland overeengekomen. Het blijft onderdeel van de Europese interne markt om te voorkomen dat er een harde landgrens komt in Ierland.'
Waar moeten ondernemers op letten?
'Boeren en tuinders moeten goed contact houden met hun afzetorganisaties en klanten in het VK. Is alles met douane en inspectiedienst geregeld? Zijn de juiste certificaten beschikbaar? Heeft de Britse importeur zich laten registreren? Houd er rekening mee dat exportcertificaten en keuringen geld kosten. Plan risicovolle transporten naar het VK, zoals veetransport, niet rond of kort na 1 januari in.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-

Case IH Trekhaak MXU/MAXXUM T6
Gebruikt, P.O.A.
-

Pottinger schudder 8 elements HIT910
2008, P.O.A.
-

Fendt 313 Vario S4 Profi Marge !!!
2017, P.O.A.
-

Holaras Jumbo HK-HUS kuilverdeler
2024, P.O.A.
Vacatures
Beleidsmedewerker Boomkwekerij
Royal Anthos - Hillegom
Teamleider teelt
IBN - Schaijk
Technisch Specialist
Pater Bloembollen - Spierdijk
Internationaal Accountmanager
Schaap Holland BV - Biddinghuizen
Stagiair(e) Redacteur Akker- en Tuinbouw
Nieuwe Oogst - NL
Weer
-
Vrijdag13° / 7°20 %
-
Zaterdag15° / 10°70 %
-
Zondag12° / 9°70 %














