Zelfrijder+met+invoerrotor+van+Trioliet
Nieuws
© Trioliet

Zelfrijder met invoerrotor van Trioliet

Trioliet komt met een zelfrijdende voermengwagen. De Triotrac M met een inhoud van 14 kuub kreeg veel mee van de grote Triotracs, maar verschilt wezenlijk bij de invoer.

De 14 kuubs Triotrac M heeft een verticale vijzel in een kuip van 14 kuub. Er zijn twee modellen: een met dwarsafvoerband en een met losluiken. Laatst genoemde heeft dan ook een wat kortere wielbasis. Net als bij de Triotrac gaat het uitkuilen met een snijmes.


Het snijmes kan uitkuilen tot 4,5 meter hoogte. De cabine kan ook 80 centimeter heffen voor een beter overzicht.
Het snijmes kan uitkuilen tot 4,5 meter hoogte. De cabine kan ook 80 centimeter heffen voor een beter overzicht. © Trioliet

Bij de M kan dit 1,85 meter brede mes tot een hoogte van 4,5 meter uitkuilen. Voor een goed zicht beweegt de cabine 80 centimeter mee omhoog. Ook het achteruitrijden wordt dan makkelijker, omdat je deels over de mengkuip kunt kijken.


Wegen op de rotor

Bijzonder is dat het uitgesneden voer niet op een opvoerband valt, zoals de grote Triotrac, maar op een opvoerrotor. Deze ligt onder een hoek van 45 graden onder de cabine en heeft een diameter van 1,7 meter.



De rotor heeft vier armen van zo'n 15 centimeter hoog met een afstrijker. Het uitgekuilde voer draait hij met een laag toerental van maximaal dertig toeren, rechts om omhoog en werkt het voer zo over de rechterzijde de kuip in. Het voer komt niet bovenin de kuip binnen, maar halverwege de voorwand. Hierdoor is er geen windgevoeligheid bij het laden. Toch is de kuip wel helemaal vol te draaien.


De bediening en de cabine van de Triotrac M zijn gelijk aan de grote Triotrac.
De bediening en de cabine van de Triotrac M zijn gelijk aan de grote Triotrac. © Trioliet

Trioliet koos ervoor de rotor en mengkuip op hetzelfde frame te bouwen en daarmee op dezelfde weegstaven, zodat het voer al op de rotor wordt gewogen. Zodoende is veel nauwkeuriger te laden dan wanneer het voer pas in de kuip wordt gewogen. De grote Triotrac kan de opvoerband echter wel terugdraaien om te lossen. Wanneer het voer eenmaal in de rotor van de M ligt, is dat niet meer te lossen.


Viercilinder JCB-motor

Achterop de wagen staat een 175 pk viercilinderJCB- motor, zoals ook in de andere zelfrijders wordt gebruikt. De JCB voldoet via SCR-techniek aan de Stage IV emissie-eisen. Een Stage V-motor komt later. Standaard is de M twee wiel bestuurd op de achteras en alleen op de vooras aangedreven. De draaicirkel is dan 11,8 meter.


De draaicirkel van de tweewielgestuurde versie is 11,8 meter. Vierwielbesturing is optie.
De draaicirkel van de tweewielgestuurde versie is 11,8 meter. Vierwielbesturing is optie. © Trioliet

Vierwielbesturing is een optie en dan heeft de Triotrac 13,9 meter nodig om te draaien. De topsnelheid bedraagt 35 kilometer per uur. De vering komt van de hoogteverstelcilinders op de vooras die optioneel ook op de achteras te krijgen zijn. De doorrijhoogte is daarmee te variëren van 2,8 tot 2,7 meter. De cabine en de bediening zijn gelijk aan de grote Triotrac.

De Triotrac M plaatst zich met zijn 14 kuub onder de grote Triotrac en kost 179.000 euro, exclusief btw. Dat is zo'n 40.000 euro minder dan de grote 17 kuubs TrioTrac van 220.000 euro. De M dat staat voor Medium en is bedoeld om dagelijks 140 tot 220 koeien te voeren.


Achterop is de JCB viercilinder motor geplaatst. Deze is goed voor 175 pk en voldoet aan de stage IV emissie eisen.
Achterop is de JCB viercilinder motor geplaatst. Deze is goed voor 175 pk en voldoet aan de stage IV emissie eisen. © Trioliet

De kleinere zelfrijder Smartrac die Trioliet rond 2010 introduceerde, komt te vervallen. De Smartrac bestond uit een getrokken voermengwagen met een rijaggregaat met knikbesturing.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zaterdag
    7° / 2°
    10 %
  • Zondag
    4° / 0°
    10 %
  • Maandag
    4° / -3°
    20 %
Meer weer