Nieuwe+6100%2Dserie+met+nieuwe+motor+en+bediening
Achtergrond
© Frits Huiden

Nieuwe 6100-serie met nieuwe motor en bediening

Sgariboldi vernieuwde zijn 6100-serie zelfrijdende voermengwagens. Naast een andere bouwwijze en nieuwe motor heeft de aansturing een stap vooruit gemaakt. Nieuwe Oogst voerde er de koeien mee.

Het Italiaanse Sgariboldi kwam vorig jaar met de nieuwe 6100-serie voermengwagens op de markt. Belangrijke wijziging was de nieuwe motor die niet meer rechts naast de cabine zit, maar achter de cabine. Het geeft een geheel andere bouwwijze, meer zicht en een stillere werkomgeving. Daarnaast zijn detailwijzigingen en een betere aansturing van de wagen doorgevoerd.

De eerste 6000-serie die importeur Mols in het Belgische Kessenich-Kinrooi heeft verkocht, draait net over de grens in Duitsland op een bedrijf met 380 melkkoeien. Omdat de veehouder een voorliefde heeft voor het merk Fendt, werd de anders geel met grijze wagen afgeleverd in groen met rode velgen. Voor een meerprijs van 1.200 euro is elke kleurstelling mogelijk.

Driehonderd opties

Het gaat om een rijk uitgevoerde 16 kuubs versie die te krijgen is vanaf 197.000 euro. Door alle opties kost deze versie 265.000 euro. En dan zit nog lang niet alles erop wat er volgens de driehonderd opties tellende lijst te krijgen is.

De noodzaak voor een goede en soepele aansturing is groot

De laadfrees is voorzien van een dubbele set messen (120 stuks). De frees kan door de hydraulische overbrengingen over maximaal 70 procent van het motorvermogen beschikken.

Hakselaar

Tussen frees en elevator is een optionele hakselaar gemonteerd met klepels en 33 tegenmessen. Afhankelijk van snelheid en draairichting kan hij het stro bijna tot stof versnipperen.

Elevator, kuipbodem en vijzels zijn voorzien van staaltype Hardox 400. Op de beide verticale vijzels zijn elk tien messen gemonteerd. De bodem van de kuip is 20 millimeter dik en de wanden zijn 8 millimeter dik. Het Hardox-staal geeft een extra laagje van 5 millimeter.

Klep

De grote hydraulisch bediende klep op de kuip gaat stof en verwaaien van voer tegen. In de klep zit een hydraulisch bediende schuif om een kleine opening te maken voor het bijvullen van premix of water uit een stortpijp van een silo.

De kuip is af te sluiten met een grote klep om stof en verwaaien van voer tegen te gaan.
De kuip is af te sluiten met een grote klep om stof en verwaaien van voer tegen te gaan. © Frits Huiden

Sgariboldi biedt drie mengwijzen: mengen met peddels, verticale vijzels of horizontale vijzels. Elke mengwijze is mogelijk op het verder grotendeels gelijke onderstel. Deze Fendt-groene wagen heeft twee verticale vijzels. Op het melkveebedrijf wordt hij drieënhalf uur per dag gebruikt en maakt hij negen mengsels van in totaal 30 ton voer.

Samenstelling van het rantsoen voor een groep van 58 koeien: 30 kilo stro, 110 kilo maismeel, 120 kilo gerstmeel, 210 kilo premix, 160 kilo sojaschroot, 510 liter water, 70 kilo luzerne uit een baal, 860 kilo gras, 580 kilo perspulp en 1.500 kilo mais.

Aansturing

Het is een enorme lijst die de Sgariboldi in korte tijd langs tien opslagvakken, sleufsilo's en lospijpen brengt. De noodzaak voor een goede en soepele aansturing is dus groot. Sgariboldi ontwikkelde daarom de I-CAB-aansturing met joystick, sneltoetsen en digitaal dashboard.

Met de I-CAB-besturing zijn toerentallen van de frees, opvoerband en hakselaar op te roepen.
Met de I-CAB-besturing zijn toerentallen van de frees, opvoerband en hakselaar op te roepen. © Frits Huiden

Belangrijk daarin zijn drie werkmodussen waarin toerentallen en snelheden van frees, opvoerband, hakselaar, maar ook mengvijzel, motor en losband zijn vastgelegd. Er is een werkmodus voor het laden van balen, silage en krachtvoer. Een modus is met een druk op de knop te kiezen en werkt dus vlotter dan het constant afstellen van frees, vijzel, motor of losband.

Camerabeelden

Afhankelijk van de actie wordt een van de drie camerabeelden daarbij getoond. Het PTM-weegsysteem met vier weegstaven is in de I-CAB-aansturing geïntegreerd. De viercilinder Volvo achter de cabine blijkt met een relatief laag werktoerental rond 1.600 toeren redelijk stil.

De nieuwe viercilinder Volvo-motor blijkt met 1.600 toeren in het werk redelijk stil.
De nieuwe viercilinder Volvo-motor blijkt met 1.600 toeren in het werk redelijk stil. © Frits Huiden

De Stage IV-motor levert 175 pk en is ondanks zijn plek goed bereikbaar voor onderhoud. Ook de diesel- en 45 liter Adblue-tank zijn prima te bereiken. De radiator kan zichzelf reinigen door een omkeerbare ventilator. Doordat de motor niet achterop zit, is daar nu ruimte voor de 80 centimeter brede losband.

Verstelbare spiegels

De losopening aan de achterzijde is handig voor U-stallen waar de voergang niet doorloopt. Keerzijde is dat het zicht op de losband minder is. De elektrisch verstelbare spiegels maken daarbij veel goed. De losband is aan beide zijden voorzien van een rotorende magneet om eventueel metaal op te vangen.

De Sgariboldi heeft door zijn vierwielbesturing een draaicirkel van 10 meter. Ook is er een parabool geveerde vooras, comfortabel bij een top van 25 kilometer per uur. Wie sneller wil, moet er zwaardere Omsi-assen bij kopen van 11.000 euro en de 40 kilometer per uur aandrijving van 3.100 euro. Dat is een gewilde optie onder loonwerkers.

Bekijk meer over:

Weer

  • Maandag
    35° / 21°
    10 %
  • Dinsdag
    35° / 21°
    10 %
  • Woensdag
    33° / 21°
    10 %
Meer weer