ACM+stelt+vuistregels+op+voor+duurzaamheidsclaims
Nieuws
© Dirk Hol

ACM stelt vuistregels op voor duurzaamheidsclaims

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vuistregels opgesteld voor duurzaamheidsclaims die bedrijven gebruiken bij de verkoop van hun producten en diensten. Dit moet ervoor zorgen dat bedrijven consumenten goed en volledig voorlichten.

Duurzaamheidsclaims zijn claims die de indruk wekken dat de productie van een product of de activiteit van een bedrijf is gedaan met een focus op sociale en ethische omstandigheden en op het veroorzaken van zo min mogelijk negatieve gevolgen voor het milieu. De ACM denkt dat betere voorlichting over de duurzaamheid van haar producten of diensten bijdraagt aan het vertrouwen van consumenten in duurzame producten. Markten voor duurzame producten en diensten kunnen zich hierdoor beter ontwikkelen.

De ACM ziet dat consumenten duurzaamheid steeds vaker meewegen in hun aankoopbeslissing. Dit maakt het voor bedrijven aantrekkelijk om producten en diensten als duurzaam aan te prijzen. Consumenten kunnen de claims zelf niet controleren. Ze moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven doen, kloppen.


Consumentenrecht

Valse of misleidende claims – 'greenwashing' – tasten het vertrouwen van consumenten aan en leiden tot oneerlijke concurrentie met bedrijven die het wel goed doen. Daarnaast kan er bijvoorbeeld sprake zijn van misleidende handelspraktijken en overtreding van het consumentenrecht.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, wil daar een einde aan maken. 'Voor consumenten en bedrijven die willen bijdragen aan een meer duurzame samenleving, is het belangrijk dat de informatie over duurzaamheid klopt en controleerbaar is. Deze vuistregels maken duidelijk aan welke eisen duurzaamheidsclaims moeten voldoen. Bedrijven en consumenten kunnen vermoedens van valse of misleidende duurzaamheidsclaims bij ons melden.'


Vuistregels

De ACM heeft vijf vuistregels opgesteld waarmee bedrijven hun duurzaamheidsclaims op een correcte wijze kunnen uitdragen:
• Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft;
• Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel;
• Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn;
• Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidsinspanningen van uw bedrijf;
• Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.

De ACM heeft een leidraad uitgebracht waarin deze vuistregels met voorbeelden worden toegelicht. De ACM nodigt bedrijven en organisaties uit om mee te denken en te reageren tot 20 oktober 2020.



Bekijk meer over:

Weer

  • Woensdag
    7° / 4°
    10 %
  • Donderdag
    6° / 4°
    60 %
  • Vrijdag
    6° / 3°
    70 %
Meer weer