Greenpeace: 'Supermarkten zwakste schakel in duurzame teelt'

Supermarkten zetten de toekomst van duurzaamheidskeurmerk PlanetProof op het spel, stelt Greenpeace. Dat zouden ze doen omdat ze telers onvoldoende compenseren voor de extra kosten die zij maken voor hun duurzame teeltsystemen.

Greenpeace%3A+%27Supermarkten+zwakste+schakel+in+duurzame+teelt%27
© Dirk Hol

De milieuorganisatie onderzocht de resultaten van de ambities van supermarkten om hun agf-schap te verduurzamen en hun voornemen om telers te stimuleren minder milieubelastende teeltsystemen toe te passen. Het rapport dat naar aanleiding van het onderzoek is gepubliceerd, heeft als titel: Supermarkten, zwakste schakel in duurzame teelt?



Greenpeace noemt het goed nieuws dat bijna alle aardappelen, groenten en fruit uit Nederland in de winkelschappen nu 100 procent PlanetProof zijn. De organisatie beschouwt dit als een belangrijke tussenstap naar biologische teelt. Minder positief is Greenpeace over het feit dat uit het onderzoek blijkt dat telers en supermarkten lijnrecht tegenover elkaar staan vanwege de compensatie voor de extra kosten die telers maken voor hun PlanetProof-certificering.


Draagvlak zichtbaar gedaald

In een enquête in het kader van het onderzoek geven telers aan dat ze geen of onvoldoende vergoeding krijgen. Dit in tegenstelling tot de supermarkten die stellen dat ze de telers wel voldoende compenseren. Volgens Greenpeace is het dan ook geen wonder dat het draagvlak voor PlanetProof de afgelopen tijd zichtbaar is gedaald. Dit sluit aan op eerdere conclusies na het lezersonderzoek van Nieuwe Oogst.


Greenpeace vindt dat supermarkten zich het verlies aan draagvlak voor het keurmerk mogen aantrekken en hiermee de toekomst van PlanetProof op het spel zetten. 'Het kan niet zo zijn dat supermarkten mooie sier maken met hun PlanetProof-producten, maar telers laten opdraaien voor de kosten', schrijft de milieuorganisatie. Zij vindt dat beide partijen in gesprek moeten over een reële beloning.

Ook is Greenpeace van mening dat de overheid verantwoording moet nemen en de supermarkten aanspreekt op het maken van goede afspraken in de voedselketen over een duurzaam aanbod. Verder pleit de organisatie nogmaals voor een eerlijke prijs voor voedsel door het systeem van true cost pricing. Hierin is de milieubelasting meegenomen in de prijsvorming. De overheid zou daarop kunnen sturen via regelgeving en ook indirect de beloning voor telers kunnen stimuleren.


Albert Heijn is hekkensluiter

Als het gaat om de ranglijst voor supermarkten met een duurzaam aanbod van aardappelen, groenten en fruit, dan plaatst Greenpeace Albert Heijn als hekkensluiter. Albert Heijn hanteert samen met stichting Natuur & Milieu een eigen protocol met als doel om 27 gewasbeschermingsmiddelen uit te faseren. Daar komt weinig van terecht, oordeelt Greenpeace, ofwel een gemiste kans voor de grootste supermarkt om substantieel bij te dragen aan een duurzame landbouw.


Klik voor complete rapport op onderstaande pdf

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer