FloriWorld pakt online uit met livestream

Aalsmeer zou dit jaar de primeur hebben van bloemen- en plantenattractie FloriWorld in een kleurig gebouw naast de ingang van de veiling. De feestelijke opening, gepland op 11 mei, ging niet door vanwege het coronavirus. Om een tipje van de sluier op te lichten, start op 21 mei een online variant met een livestream en een virtuele rondgang.

FloriWorld+pakt+online+uit+met+livestream
© Studio 268

De initiatiefnemers van FloriWorld, de nieuwe bloemen- en plantenattractie in Aalsmeer, hebben lang toegewerkt naar de opening op 11 mei. Naast de ingang van de veiling is een kleurig gebouw verrezen waarin bezoekers op 3.000 vierkante meter persoonlijke ervaringen met bloemen en planten kunnen beleven.

Vanwege de coronacrisis is de feestelijke opening uitgesteld. In plaats daarvan biedt de organisatie een online variant aan, die begint met een liveshow op Hemelvaartsdag, 21 mei, van 14 tot 20 uur.


Toeristische trekpleister

Rick Pesik werkte in het verleden als teammanager trade fairs & events bij Royal FloraHolland. Hij zegt dat het idee van een toeristische trekpleister in Aalsmeer in 2012 is ontstaan.

Bij FloriWorld denken we vanuit de bezoeker en zijn beleving

Rick Pesik, algemeen directeur FloriWorld

Volgens Pesink was de sierteeltsector in een status quo terecht geraakt, met steeds minder aandacht voor bloemen en planten, omdat jongere generaties daar minder mee opgroeien. Desondanks was hij ervan overtuigd dat bloemen drager zijn van emoties en dat de sector op zoek moest gaan naar manieren om dat te laten zien.

Joost Wesselman van tulpenproductiebedrijf Wesselman Flowers en verpakkingsbedrijf Tulpen.nl in Roelofarendsveen, was vanaf het begin betrokken bij wat toen nog 'World of Flowers' heette. 'Ik herinner me nog dat ik als kleine jongen achter de balustrade op de veiling stond en vol bewondering keek naar alle rondrijdende karretjes en de tribune met handelaren.'


Eigentijdse manier

Omdat de digitalisering een kijkje op de veiling voor bezoekers minder interessant heeft gemaakt, is de bloemen- en plantenbranche na gaan denken over een concept om toeristen op een eigentijdse manier terug te halen.

Voor 'World of Flowers' was in 2012 onvoldoende draagvlak. Dat veranderde in 2017 door de pitch van Bert Kranendonk van Dutch Experience Group die eerder de Heineken Experience in Amsterdam tot een succes maakte.


Omdraaien

'Hij wees erop dat we het verhaal niet vanuit de sector moesten vertellen, maar het moesten omdraaien en juist vanuit de bezoeker en zijn beleving moesten denken', zegt Pesik. Daarmee bleek de juiste snaar te zijn geraakt, ook buiten de sector, en kon het project starten.

Pesik is nu algemeen directeur en Kranendonk is projectdirecteur van FloriWorld, waarvan Dutch Experience Group, Bloemenbureau Holland en Royal FloraHolland de aandeelhouders zijn.


Sector sterker maken

Volgens woordvoerder Marleine van de Lagemaat van FloriWorld vloeit de nieuwe attractie voort uit een beweging die al jaren gaande was. Ze schetst dat in het verleden de promotie van bijvoorbeeld tulpen en rozen los van elkaar plaatsvond, maar dat bloemenkwekers hebben beseft dat samenwerking de sector sterker kan maken.

Later hebben ook plantenkwekers zich bij Bloemenbureau Holland aangesloten en is er steeds meer aandacht gekomen voor de beleving bij de consument. Van de Lagemaat: 'Bij dat gedachtegoed wil FloriWorld zich ook aansluiten.'


Keukenhof

Om FloriWorld jaarrond aantrekkelijk te maken, zijn in 2019 al films opgenomen in het bedrijf van Wesselman, waarin het kweekproces en de bloeiende tulpenvelden zijn te zien. Dat biedt volgens hem voordelen ten opzichte van de Keukenhof, die maar zeven weken per jaar open is.

Pesik voegt daaraan toe dat de sector prachtige verhalen te vertellen heeft over wat bloemen en planten kunnen betekenen. Door daarbij de nadruk te leggen op beleving, zijn in de toekomst ook dwarsverbanden mogelijk met andere sectoren, zoals voeding, mode, toerisme en gezondheid.

Volgens de algemeen directeur is juist het interactieve element belangrijk om jonge bezoekers aan te trekken en hun duidelijk te maken dat bloemen en planten een rol kunnen spelen in voor- en tegenspoed. 'Als je de positieve flow ziet die bloemen de afgelopen tijd in de ouderenzorg en voor zorgmedewerkers hebben betekend, dan maakt dat duidelijk waar we met FloriWorld op in willen spelen.'


Voorproefje

De online opening geeft kijkers alvast een voorproefje, met een livestream waarin elk half uur een ander werelddeel en doelgroep aan bod komen. Speciale gasten en bekende Nederlanders nemen de bezoekers via het scherm mee in de wereld van bloemen en planten.

Vanaf 14 uur is eveneens een virtuele rondgang door FloriWorld te bekijken, waarbij met aanklikbare knoppen filmpjes en teksten meer informatie geven. Op de website www.floriworld.nl, Facebook en Instagram kunnen geïnteresseerden meer informatie vinden.

Van de Lagemaat zegt dat de hoop gevestigd blijft op een fysieke opening op korte termijn. De expositie wil zich daarbij in eerste instantie richten op binnenlands publiek.


Bezoekers kunnen in de veilingzaal een boeket kopen

De bouw en de inrichting van FloriWorld in Aalsmeer kostten 29 miljoen euro. Het gebouw meet 6.500 vierkante meter, waarvan 3.000 vierkante meter voor de attractie met veertien 'experience rooms', waaronder een veilingzaal. Daar kunnen bezoekers een boeket kopen of weggeven, eventueel aan een goed doel. De overige ruimte biedt mogelijkheden voor zakelijke bijeenkomsten, viparrangementen, workshops, diners en trouwerijen en heeft een 'sky lounge' voor het organiseren van congressen. Als FloriWorld opent, is dat 365 dagen per jaar van 10 tot 18 uur, waarbij de laatste bezoekers om 17 uur naar binnen kunnen. De beoogde toegangsprijs is 23,50 euro, met een gereduceerd tarief voor kinderen en ouderen. De ontvangstcapaciteit bedraagt 420 bezoekers per uur, die naar verwachting anderhalf tot twee uur zullen blijven. De organisatie mikt op minimaal 350.000 bezoekers per jaar.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    16° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer