Anthos wijst op latere omzetschade

Voor de omzetschade door corona van handelsbedrijven, die pas later in het jaar duidelijk wordt, moet ook een goede compensatieregeling komen. Dat vindt belangenbehartiger Anthos.

Anthos+wijst+op+latere+omzetschade
© VidiPhoto

De belangenorganisatie voor handelsbedrijven in bloembollen en boomkwekerijproducten noemt het vreemd dat omzetschade voor de maanden maart, april en mei wel wordt gecompenseerd, maar dat voor latere omzetderving nog geen regeling bestaat. 'En dat terwijl de oorzaak toch echt hetzelfde is', zegt Anthos-voorzitter Henk Westerhof, verwijzend naar de coronacrisis.

Westerhof reageert op de uitvoering van de compensatieregeling voor de sierteelt. Berichtgeving van RVO.nl maakt duidelijk dat de regeling geldt voor bedrijven die tussen 12 maart en 11 juni 2020 tenminste 30 procent omzetderving hebben geleden.


'Hoe gaat markt reageren op coronacrisis?'

'Juist voor de handel in bloembollen is dit een relatief rustige periode met weinig omzet. Veel handelsbedrijven hebben nu grote voorraden of leggen voorraden aan. De grote onzekerheid is hoe de markt gaat reageren op de coronacrisis.' Westerhof verklaart dat hij bij werkgeversorganisatie VNO-NCW en het Tuinbouw Crisisteam gaat bepleiten om ook voor de langere termijnschade een voorziening te treffen.

In een eerste inventarisatie, kort na het uitbreken van de coronacrisis, schatte Anthos de schade voor de bloembollenhandel op 165 tot 170 miljoen euro. Dat schadebedrag was toen gebaseerd op een daling van het aantal bestelorders vanwege de internationale handelsbeperkingen en het stagneren van betalingen.


'Enig herstel'

Westerhof gaat ervan uit dat de daadwerkelijk schade voor de leden van Anthos niet hoger zal uitvallen dan de eerste schatting. 'Er is in de handel wel sprake van enig herstel. We zien vooral dat de afzet van bollen in Europa via de retail en tuincentra goed doorloopt.' De grotere zorgen hebben volgens hem betrekking op de exportmarkt naar verre bestemmingen.

Anthos heeft onder de eigen leden een enquête gehouden om te kijken welke overheidsvoorzieningen vanwege de coronacrisis het meest gebruikt zijn. Daaruit blijkt dat op grote schaal beroep is gedaan op de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Ruim 55 procent van de Anthos-leden heeft deze regeling aangevraagd en zo'n 18 procent heeft de aanvraag nog in beraad.

Ruim 30 procent van de ondervraagde handelsbedrijven maakten verder gebruik van de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS). Dit betreft een eenmalige uitkering van 4.000 euro.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer