GroentenFruit Huis: voedingstuinbouw niet laten zakken

Consumenten hoeven niet ongerust te zijn over de aanvoer van verse groenten en fruit, stelt Richard Schouten van GroentenFruit Huis. Wel roept hij tot steun van de overheid om ook voor de langere termijn de voedselvoorziening op orde te houden.

GroentenFruit+Huis%3A+voedingstuinbouw+niet+laten+zakken
© LDPhotography

Geen tekort, geen lege schappen. Er is voldoende verse groente en fruit voor Nederland en omringende landen. Dit is de geruststellende boodschap van directeur Richard Schouten van GroentenFruit Huis. Hij reageert op berichtgeving in veel landelijke media over verschraling van het aanbod als gevolg van de coronacrisis.

‘Voorlopig hoeven we ons geen zorgen te maken. Dat geldt voor binnenlandse aanvoer en voorlopig ook voor importproducten zoals bananen, druiven, citrusfruit en avocado’s vanuit Zuid-Europa of van buiten de EU.’ Wel verwacht Schouten geleidelijk een verschuiving in het assortiment. Hij denkt dan aan meer aanbod uit Nederland en wellicht iets minder keuze in het winkelschap.

Verschraling in assortiment

‘Verschraling nu heeft geen betrekking op het volume maar vooral op het assortiment’, legt Schouten uit. ‘Vanwege de aangepaste arbeidsomstandigheden kiezen verwerkers en supermarkten ervoor het aantal soorten verpakkingen en sorteringen te beperken. Voor de consument betekent dit dat ze bij wijze van spreken niet kunnen kiezen uit twintig soorten slaverpakkingen, maar uit vijftien.’

Verschraling betreft niet het volume, wel het assortiment

Richard Schouten, directeur GroentenFruit Huis

GroentenFruit Huis vroeg vorige week samen met netwerkorganisatie Greenports Nederland aandacht voor continuïteit in de groenten- en fruitketen. De organisaties wijzen daarbij op de grote rol van Nederland voor de voorziening van verse groenten en fruit in de hele Europese Unie.

Doorvoerstation

Schouten: ‘Naast onze eigen productie zijn wij een belangrijk doorvoerstation voor importproducten. Ruim 30 procent van de importbehoefte van de EU loopt via Nederland. Met name Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België, Frankrijk en de Scandinavische landen zijn sterk afhankelijk van de aanvoer die via ons land loopt.’

Ondanks de aanhoudende vraag in vooral de retail zijn er volgens Schouten ook in de voedingstuinbouw teeltbedrijven en handelsbedrijven die flink geraakt worden door de coronacrisis. Naast extra kosten in de hele keten hebben vooral bedrijven die afhankelijk zijn van afzet via het foodservicekanaal (horeca en catering) soms te maken met omzetverliezen die oplopen van 50 tot wel 95 procent.

zo
‘Wij vragen overheden in Nederland en Europa om bedrijven die failliet dreigen te gaan, nu niet te laten zakken. De continuïteit van de voedselvoorziening komt dan wel degelijk in gevaar.’ Regelingen zoals de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid en de borgstellingskredieten zijn volgens Schouten onvoldoende om de bedrijven in de voedingstuinbouw optimaal te steunen.

‘Met name de handel heeft behoefte aan goede kredietverzekeringen. Internationaal zakendoen brengt nu vanwege de coronacrisis meer risico’s met zich mee. Zonder goede kredieten bestaat de kans dat aanvoer van tropische groenten en fruit op de wat langere termijn wel een probleem kan worden. We kunnen dan geen gevarieerd assortiment garanderen. Maar ook aan de verkoopkant komen bedrijven in de problemen omdat verkoopkredieten niet volledig worden gedekt.’

Verder vindt Schouten dat de huidige compensatieregelingen weinig rekening houden met het seizoenpatroon voor de aanvoer van groenten en fruit. ‘De meeste bedrijven in onze branche moeten het voor hun omzet hebben van het tweede en derde kwartaal en de inzet van seizoenswerkers in die periode. De regelingen sluiten daar niet op aan.’

Tv-commercials

Als belangenorganisatie voor bedrijven in de afzet van groenten en fruit is GroentenFruit Huis vanwege de coronacrisis gestart met de campagne ‘Zorgen voor groenten en fruit’. ‘Onze boodschap is dat mensen voor elkaar moeten zorgen en dat onze keten zorgt dat er voldoende vers product is. Hiermee laten we zien dat we het samen doen. Niet alleen de teelt- en handelsbedrijven, maar ook verpakkers, chauffeurs en winkelpersoneel leveren een grote bijdrage.’

Tv-commercials die sinds deze week tot eind april worden uitgezonden op NPO 1, 2 en 3 zijn onderdeel van deze campagne.

Bekijk meer over:

Lees ook

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

Meer weer