Termijnmarkt+hardfruit+krijgt+meer+gestalte
Achtergrond
© Vidiphoto

Termijnmarkt hardfruit krijgt meer gestalte

Het principe van termijnhandel in de Nederlandse en Belgische hardfruitmarkt wint aan populariteit. Initiatiefnemer DLV verkocht al 65 contracten met zijn Agro Trading Platform.

De negentig telers die lid zijn, wisten vorig seizoen gemiddeld 110 ton aan fruit per teler via de termijnmarkt te verkopen, meldt directeur Dirk Coucke van DLV België. Slechts vijf van hen (4,5 procent) hebben de Nederlandse nationaliteit.

Maar dat gaat rap veranderen, laat Coucke weten. 'We gaan een gerichte actie houden om Nederlandse fruittelers en handelaren erbij te betrekken. De ambitie is om dit percentage de komende twee jaar naar 50 procent te trekken.'

Prijsstabiliteit

De Belgen, met telers verenigd in de Fruit Trading Company (FTC), werken in eigen land al langer aan een nieuw systeem om de prijsstabiliteit van hardfruit beter te borgen.

Telers stappen in met 10 tot 35 procent volume

Dirk Coucke, directeur DLV België


Steeds meer telers zien een termijnmarkt graag als sterk derde instrument ontstaan naast de klokveiling met dagprijzen en de markt van levercontracten (OTC). 'Het is daarom belangrijk dat we doorgroeien.' Volgend seizoen groeit het termijnmarktvolume bij de zuiderburen nu al met 20 procent.

Expertise

De telers worden in hun ambitie ondersteund door DLV die veel expertise heeft opgebouwd met termijnsystemen in de vlees-, graan-, aardappel- en melksector. Hierdoor is het boeren bijvoorbeeld gelukt structureel tot 3 cent extra per kilo melk te beuren en besloot supermarktgigant Colruyt de inkoopprijs voor melk vijf jaar vast te leggen.

Ook in de hardfruitmarkt wordt het systeem langzaam geperfectioneerd en uitgebouwd. Coucke laat weten in mei te starten met een nieuw handelsplatform van de Agro Trading Company: ATC Trader. 'Dit doen we voordat de handelsgesprekken met supermarkten aanvangen voor vaste prijzen.'

Nieuwe prijsstelling

Verder onthult de directeur van DLV België de nieuwe prijsstelling voor het volgend seizoen. 'We gaan werken met kwartalen in plaats van seizoensprijzen. In Q1 (september, oktober, november) starten we met 58 cent per kilo. In Q2 (december, januari, februari) met 63 cent per kilo en in Q3 (maart, april, mei) met 68 cent per kilo', licht hij toe.

'Dit is de kostprijs van het fruit berekend naar de FTC-index. Je moet daar eigenlijk 13 à 14 cent vanaf doen, minus de b-peren en sorteerkosten, om op de reële PALLOX-prijs van 49 à 50 cent uit te komen.'

Waarborglening

Een voorwaarde om mee te kunnen doen aan de termijnmarkt, is het afsluiten een waarborglening. DLV begroot dit bedrag voor de gemiddelde teler nu op 17.000 euro bij 15 cent per kilo, afhankelijk van het ingebrachte volume. Telers krijgen dit bedrag terug, als ze stoppen met de termijnmarkt. Rabobank heeft hiervoor een standaardaanpak gerealiseerd.

Ook betalen deelnemers gemiddeld 1,25 cent per kilo aan werkingskosten in het eerste jaar. Vanaf het tweede jaar is dit 1 cent. Hiermee kan de organisatie de noodzakelijke dienstverlening garanderen en de ICT-kosten voldoen.

Gemiddeld goede jaren

Berekeningen tonen aan dat telers gemiddeld zo'n 9 cent per kilo Conference onder kostprijs hebben gekregen. 'Met deze termijnmarkt kunnen we dat structureel verhogen. Soms moet een teler achteraf iets bijpassen', zegt Coucke. 'Maar als je er gemiddeld over jaren goed uitspringt, is dat geen probleem.'

Het percentage waarmee individuele telers instappen, moet liggen tussen de 10 en 35 procent. '10 procent is minimaal om iets van volume te kunnen creëren op het bedrijf', stelt de directeur van DLV België. De bovengrens is gestoeld op het feit dat de termijnoogst bijvoorbeeld ook deels kan verhagelen.

Leveringszekerheid

In dat geval is het goed dat de kansen van de telers gespreid zijn in de andere markten. Collega-telers in dezelfde termijnhandel kunnen dan een deel van het contract compenseren. 'Zo kunnen we leveringszekerheid garanderen.' Op termijn wil DLV de bovengrens overigens optrekken naar 66 procent volume per teler vanaf het moment dat de exacte oogst gekend is.

Het bedrijf werkt in België met 250 adviseurs en heeft daarom flink wat kennis in huis. Een termijnmarkt kan dit effect sterk afzwakken, doordat het systeem alle informatie die door het seizoen heen in de markt is, kan verpakken in de prijzen. 'Hierdoor ontstaat een betere gewogen prijs, die niet op emotie of geruchten is gebaseerd.'

Fysieke handelsstromen en subsidies blijven overeind
Het Nederlandse bedrijf Service2Fruit zorgt deels voor de expertise die nodig is op het gebied van onlinehandelsplatformen. Manager trade Emanuel Sluis: 'Het legt een bodem in de markt en maakt ons minder onderhavig aan prijsschommelingen.' Hij verduidelijkt dat alle bestaande actoren in de fruitsector, waaronder telers, veilingen, handel en retail, er gebruik van kunnen maken en dat er aan de fysieke handelsstromen en bestaande GMO-subsidiestromen niets hoeft te wijzigen. ZLTO en de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) houden op dinsdag 31 maart een avond in Bergen op Zoom waar DLV en Service2Fruit het principe van de termijnhandel hardfruit toelichten.

Bekijk meer over:

Weer

  • Dinsdag
    14° / 6°
    50 %
  • Woensdag
    18° / 12°
    50 %
  • Donderdag
    17° / 13°
    60 %
Meer weer