Consumententrends+sturen+Vion
Nieuws
© Vion

Consumententrends sturen Vion

Consumententrends sturen de strategie van Vion. Begin 2020 introduceert Vion in Nederland geproduceerde plantaardige vleesvervangers en bouwt de slachterij verder aan ketenconcepten. De transitie van een aanbod- naar een vraaggestuurde keten, neemt volgens CEO Ronald Lotgerink nog een jaar of vier in beslag.

Vion stapt in vleesvervangers, zo geeft Lotgerink aan, omdat de wereldbevolking groeit van 7,7 miljard mensen naar 10 miljard in 2050. 'Daarmee groeit de vraag naar proteïnen. Een mens heeft eiwitten nodig.' Daarnaast verandert het consumptiegedrag.

Lotgerink verwacht dat de vraag naar dierlijk eiwit in Aziatische landen groeit. In West-Europa daalt die de komende jaren in zijn verwachting met 20 tot 30 procent, ten gunste van eiwitten uit planten. 'Vion wil met plantaardige vleesvervangers de eiwitbehoefte met smaak invullen', zegt de topman aan

Herziene strategie in beeld

Het gedachtengoed achter de herziene strategie, licht Lotgerink toe in een 4 minuten durend Engelstalig filmpje met de titel 'Food that Matters'. Met voedsel dat er toe doet, wil Vion het verschil maken en waarde creëeren in de keten.

'We moeten het niet langer hebben van grote stromen vlees, maar van het toevoegen van waarde. Door in de keten te optimaliseren, te specialiseren en te valoriseren. Bouw je meer waarde in de keten en dan is de te verdelen koek groter', geeft Lotgerink aan.

Krimp sector

Lotgerink stelt in het Financieele Dagblad dat hij verwacht dat het aantal varkens en runderen in West-Europa de komende tien jaar met twintig procent afneemt. Hij denkt dat de consumptie van vlees in deze periode jaarlijks met 1 tot 2 procent daalt. Ondanks die krimp, mikt Vion de komende vijf jaar minimaal op stabilisering van de omzet, zo stelt hij in dit dagblad.

• Meer zaterdag in Nieuwe Oogst

Bekijk meer over:

Weer

  • Woensdag
    26° / 12°
    10 %
  • Donderdag
    30° / 15°
    10 %
  • Vrijdag
    32° / 15°
    10 %
Meer weer