FrieslandCampina+noemt+Planet+Proof+succes
Nieuws
© Twan Wiermans

FrieslandCampina noemt Planet Proof succes

CEO Hein Schumacher van FrieslandCampina is zeer content met de introductie van het On the way to PlanetProof-keurmerk. Het heeft er voor gezorgd dat het Campina-merk 2 procent in volume groeide en 8 procent in waarde.

Dat bleek donderdag tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers van het zuivelconcern. Inmiddels leveren zeshonderd melkveehouders melk voor het duurzaamheidslabel dat een mix van eisen bevat van voor dierenwelzijn, milieu, natuur en klimaat. FrieslandCampina wil 1 miljard kilo melk onder het label in Nederland afzetten. 'PlanetProof verstevigt het merk Campina in de markt. De afgelopen jaren waren we die positie wat kwijtgeraakt.'


Schumacher stelt dat Campina inmiddels leidend is wat betreft duurzame zuivel en ziet ook internationale kansen voor het label. Winst wordt er overigens nog niet gemaakt met PlanetProof-zuivel, al worden de extra kosten wel vanuit de markt gedekt.

Nachtmerrie

Vooral het logistieke plaatje baart de CEO zorgen. 'Ik wil zeker niet spreken van een logistieke nachtmerrie, maar wel van een hoge mate van complexiteit. We hebben immer ook nog aparte vervoersstromen voor stalmelk, weidemelk, VLOG-melk en biologische melk.' Zowel de vervoers- als de brandstofkosten binnen het concern stegen het afgelopen half jaar. 'Daar zullen we op termijn zeker iets aan moeten doen', verklaarde Schumacher.

Bekijk meer over:

Weer

  • Zondag
    4° / 0°
    10 %
  • Maandag
    4° / -3°
    40 %
  • Dinsdag
    9° / 3°
    60 %
Meer weer