Bedrijfsleven%2C+betaal+ook+eens+mee+aan+pr
Ingezonden
© John Claessens

Bedrijfsleven, betaal ook eens mee aan pr

Het imago van de land- en tuinbouw zou niet alleen een zaak van LTO, NAJK of NMV moeten zijn. Ook de afnemers en grote ketenpartijen hebben hier belang bij.

Begin mei vertoefden mijn vrouw en ik een weekend op de Beekse Bergen. Niet alleen, maar samen met twee koeien en twee kalveren. Ieder jaar staan we met een groep mensen, die de veehouderij een warm hart toedraagt, op het Boerderijplein van Animal Event.

Animal Event is een evenement dat voornamelijk is gericht op liefhebbers van huisdieren, maar er is ook een Boerderijplein. Elk jaar laten we aan meer dan 30.000 mensen zien hoe de koeien, varkens, kippen, geiten en andere boerderijdieren in Nederland gehouden worden en hoe de voedselproductie in elkaar zit. Daar betrekken we ook onderwijsinstellingen bij, waarbij studenten uitleg geven en voedsel bereiden en uitserveren.

Onze aanwezigheid roept reacties op. Van 'hé, die koe is warm en wat is ze groot' tot 'ik vind dat het kalf bij de moeder hoort'. Een mooie gelegenheid om het gesprek aan te gaan en uit te leggen wat we doen en hoe en waarom we die dingen doen. Het is een vermoeiend weekend, maar het Boerderijplein wordt volgens enquêtes goed gewaardeerd. En we dragen op deze manier bij aan een iets beter imago.

In het nuanceren van negatieve nieuwsberichten zit een ketenbelang

Wil Meulenbroeks, voorzitter van LTO Melkveehouderij

Stortvloed van negatieve berichten

Toch voelt het soms ook als minder dan een druppel op een gloeiende plaat, wanneer je kijkt naar de stortvloed van negatieve berichten over de agrarische sector die de wereld in geslingerd wordt. Kalversterfte, megastallen, glyfosaat, geitenstop en ga zo maar door.

Deze berichten belanden bij burgers in de huiskamer met als boodschap dat dergelijke misstanden toch echt niet kunnen. Iedere keer wordt er een reactie verwacht én gegeven. Het blijft belangrijk om uitleg te geven en om deze boodschappen te nuanceren. Maar altijd is het reactief. Anders gezegd: we beginnen met een 1-0 achterstand.

We hebben in agrarisch Nederland sinds kort een club van organisaties, ondernemingen en coöperaties die op een aantal terreinen de land- en tuinbouwsector willen versterken. Deze club heet Agri NL. Misschien heeft u ervan gehoord.

Imago verbeteren

Nu dacht ik bij mezelf, als die club zich wil bewijzen, zou hij kunnen beginnen met het verbeteren van het imago. In het buitenland worden we gezien als de beste boeren en tuinders van de wereld. Waarom in ons eigen land dan niet?

Waarom zijn het altijd de belangenbehartigers, LTO, NAJK of NMV, die steeds weer verantwoording over de sector moeten afleggen? Het lijkt erop dat de verwerkers van onze producten wegduiken als we weer eens negatief het nieuws halen. Maar in het verhelderen of nuanceren van negatieve nieuwsberichten zit ook een ketenbelang.

Wij zouden dat verhaal samen moeten vertellen. Maar het verhaal vertellen kost geld. Veel geld. Als we nu van de afnemende en toeleverende bedrijven, waaronder onze coöperaties, een geringe bijdrage vragen om een fonds te vullen dat zich bezighoudt met promotie, dan kunnen we laten zien dat we ertoe doen!

Voorstel

Ik doe een voorstel: een honderdste procent van de omzet. Dat is 1 euro op 10.000 euro omzet van alle bedrijven. Dit geeft een mooi bedrag om consumenten en burgers te tonen wat een geweldige sector de land- en tuinbouw in Nederland is. Wat de betekenis van de landbouw is voor de voedselvoorziening, economie, werkgelegenheid en leefbaarheid op het platteland.

Het is niet alleen in het belang van de primaire sector dat dit verhaal verteld wordt. Het is in het belang van de hele keten! Daar kan Agri NL zich bewijzen.

Weer

  • Dinsdag
    32° / 15°
    10 %
  • Woensdag
    35° / 19°
    10 %
  • Donderdag
    37° / 22°
    10 %
Meer weer