Bericht van de boer

Hoewel ik de initiatiefnemers en boeren die #doesnormaal met hun trekker wisten te schrijven prijs, voel ik me toch niet helemaal gelukkig met de hashtag.

Bericht+van+de+boer
© STUDIO KASTERMANS

‘Does normaal’

‘Doe zélf normaal’, zal het antwoord luiden. Een dooddoener, weinig constructief. Het klinkt als bekvechten op het schoolplein: overtuigd doch wanhopig. En dat zijn we ook, want we zijn de negatieve campagne jegens boeren zat. Zéker na Boxtel. Maar #doesnormaal levert geen dialoog op, alleen geschreeuw. Iedereen kent tenslotte zijn eigen normaal.

Sorry, ik koop dus niet zo’n shirt.

Toen ik mijn kapster vertelde dat de pinken weer eens waren losgebroken, keek ze me vertwijfeld aan

Hanna Hilhorst, biologisch boerin in Weesp

Ik geloof toch meer in de kracht van verhalen. Laagdrempelige en eerlijke berichtjes, waarin we vertellen waarom we doen wat we doen. Want wat voor ons zo vanzelfsprekend is, is buiten de boerenerven te weinig bekend. Neem mijn kapster: toen ik haar vertelde dat de pinken weer eens waren losgebroken, keek ze me vertwijfeld aan: ‘Wat is een pink?’ Mensen weten écht weinig en zijn daarom zo beïnvloedbaar door de media.

Namens onze boerderij schrijf ik nu wekelijks een ‘Bericht van de boer’: een verhaaltje dat we op A6-formaat afdrukken en neerleggen bij de diverse horeca en winkeliers waar onze producten te koop zijn. Mensen die een broodje met onze kaas eten in de plaatselijke lunchroom, kunnen zo lezen wat we die week op de boerderij doen, en waarom.

Daarnaast beantwoord ik op de sociale media van De Groene Griffioen de ‘vraag van de week’. ‘Waarom hebben jullie koeien hoorns? Waarom is een kaas rond en niet vierkant? Hoelang doe je met een stier?’ Vragen waarop mensen het antwoord heus kunnen googelen, maar een bericht van de boer zelf is leuker. En brengt een dialoog op gang.

Tot slot zijn we begonnen met Melkflessenpost. Simpel en speels: wij schrijven een vraag op papier, stoppen die in een melkfles en geven deze mee aan de mensen die onze melk venten in Amsterdam. Klanten aldaar kunnen de vraag beantwoorden, een vraag terugstellen en deze weer meegeven aan de melkboer.

De reacties zijn verrassend en het belangrijkste: er ontstaat een lijntje, een brug. Begrip.

#Doesverhaal

Bekijk meer over:

Lees ook

Doetjes
Doetjes 28-05-2019
Zweem van mestgeur
Zweem van mestgeur 21-05-2019
Kaasschaamte
Kaasschaamte 14-05-2019
Burgerbemoeienis
Burgerbemoeienis 30-04-2019

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer