Boer+daagt+consument+uit+met+verhaal
Achtergrond
© Vidiphoto

Boer daagt consument uit met verhaal

Hoe bereik je de consument, zodat je meerwaarde kunt halen uit je product? Dat was de grote vraag voor elf Foodvalley-boeren tijdens de masterclass Produceren in de Korte Keten. 'Iedereen levert een strijd', stelt pluimveehouder Gert-Jan van Beek uit Rhenen.

Rauwmelkse lokale kefir, happy farmlife-geschenkdozen van eieren, droge worst van stierkalveren en vertical farming van kiemgroenten Het zijn de producten waarmee boeren rond Ede de korte keten in zijn gegaan of willen. Maar het blijkt lastig om dat in gang te zetten. Want hoe pak je de consument beet die iets meer voor het product wil betalen?

Een van de deelnemers, biologisch pluimveehouder Johan Verbeek uit Renswoude, deed een eigen marktonderzoek in de Albert Heijn XL in Ede. Daar interviewde hij tientallen consumenten die eieren meenamen uit het schap. 'Ik had verwacht dat klanten goed nadenken over welke eieren ze kopen. Dat zaken als dierenwelzijn heel belangrijk zijn, want dat geef de consument vaak aan. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Klanten kijken nog wel naar de prijs', geeft Verbeek aan.

Verbeek is voorzitter van Biomeerwaarde ei. De vereniging van ruim dertig biologische pluimveehouders levert aan pakstations. Maar door de slechte eierprijs denkt de voorzitter na over hoe hij en zijn collega's hun product tegen een betere prijs kunnen vermarkten.

De korte keten hebben we deels in eigen hand

Gert-Jan van Beek, pluimveehouder in Achterberg en Altforst

Te lui

'De afgelopen jaren was de eierprijs goed. Daarom zijn we misschien wat te lui geweest om na te denken over een goede afzet. De markt is nu bijzonder slecht, we krijgen veel te weinig betaald voor onze eieren. De prijs ligt ver onder wat we voorgaande jaren ontvingen. Dat gaat mij aan het hart. Want wij verzorgen de kippen met liefde. Dat is voor ons een reden om op een heel andere wijze ons product zichtbaar te maken.'

De pluimveehouder ontwikkelt een eierverkooppunt voor de retail. 'We willen een plek veroveren. Hiermee moeten we uit het stoffige hoekje van supermarkten komen.' Idee is dat klanten zelf hun eieren in de doosjes, voorzien van logo, kunnen doen. 'Als mensen een doosje eieren pakken, kijken ze vaak eerst of alle eieren heel zijn', beredeneert hij zijn keuze.

Melkvee- en pluimveehouder Conny van den Top uit Lunteren is op zoek naar nieuwe afzetkanalen. Ze ontwierp cadeauverpakkingen voor de eieren. Ze is ook bezig met de ontwikkeling van een happy farmlife-box voor kinderfeestjes. 'Ik wil ouders ontzorgen tijdens kinderfeestjes, zodat ze niet heel lang in de keuken staan om pannenkoeken te bakken of cupcakes te maken.'

Eitje van de Boer

Gert-Jan van Beek herkent de worsteling van zijn collega's. Hij runt samen met zijn ouders een pluimveebedrijf van 70.000 kippen. Ze investeerden eind vorig jaar in een pakstation en begonnen met het nieuwe concept Eitje van de Boer. 'We willen onafhankelijk worden en op eigen benen staan. De korte keten hebben we deels in eigen hand', vertelt hij.

'Klanten zijn op zoek naar het verhaal. Via social mediakanalen als Instagram en Facebook willen we aan storytelling doen. Vertellen dat we versheid en kwaliteit garanderen. Smaakvol, duurzaam en rechtstreeks van de boer, daar draait het om. De afstand tussen consument en boerderij is nog veel te groot. Wij willen die kloof verkleinen en hopen hiermee de verkoop van eieren een boost te geven', aldus Van Beek.

Onderzoeker Jan Willem van der Schans van Wageningen University & Research leidde de masterclass. Hij vindt dat de Foodvalley-boeren een voorbeeld zijn voor andere boeren. 'De deelnemers aan de masterclasses zijn gevestigde bedrijven, gangbaar en biologisch, die willen innoveren en moderniseren. Ze proberen nieuwe dingen uit, realiseren een beter verdienmodel en nemen hun toekomst in eigen hand.'

Nieuwe kansen voor ondernemers
LTO Noord-afdeling Gelderse Vallei was mede-aanvrager van de masterclass Boeren in de Korte Keten, stelt afdelingsbestuurder Gina van Elten. 'We zitten middenin de transitie van de landbouw en veel ondernemers zijn op zoek naar nieuwe kansen. Korte Ketens is voor een aantal van hen wellicht een kans. Niet eenvoudig, maar met de handvatten en het netwerk dat de masterclass biedt zijn deze ondernemers een stuk verder gekomen.' Het valt onderzoeker Willem van de Schans van Wageningen University & Research op dat de boeren uit de Gelderse Vallei 100 procent in de korte keten willen. 'Dat is anders dan in bijvoorbeeld Rotterdam, waar gespecialiseerde grote bedrijven voor een klein deel in de korte keten zitten.'

Bekijk meer over:

Weer

  • Zaterdag
    7° / 4°
    50 %
  • Zondag
    8° / 4°
    70 %
  • Maandag
    8° / 5°
    60 %
Meer weer