Veerman waarschuwt student: wees onderscheidend

Boeren die alleen denken in productie, verliezen het als boer. Wanneer je de markt opzoekt en onderscheidend bent, dan ga je weer geld verdienen. Dat was de boodschap van Dick Veerman vrijdagmorgen aan studenten veehouderij van Hogeschool Van Van Hall Larenstein tijdens het symposium over de boerderij van de toekomst in Leeuwarden.

Veerman+waarschuwt+student%3A+wees+onderscheidend
© DIRK HOL

'Jullie leren veel over productie, maar aan marketing wordt nog niet veel gedaan', stelde de oprichter van Foodlog.

'Waarom staat Keurentjes bovenaan in de Agritop 2018?' hield Veerman de jongeren even voor. 'Waarom de minister niet?' 'Dat komt door een regeringsbeleid dat vaag is. Je kunt niemand vertrouwen; de politiek is niet te vertrouwen.'

Poiesz

Volgens Veerman is er toekomst voor boeren die met een club van vijftig ondernemers bijvoorbeeld een coöperatie opzetten en aan de regionale supermarktketen Poiesz leveren. 'Daar wordt je melk zichtbaar. Zorg dat je propositie waarde krijgt. Dan gaat de consument het product kopen.'

Studenten waren terughoudend in hun reacties. Een van de weinige reacties was van een student die het pleidooi van de oprichter van Foodlog te 'gemakkelijk vindt klinken'. 'Je moet het wel doen. Daarmee loop je risico. Wanneer je dit opzet, moet je met personeel werken. Zoveel mensen om je heen is niets voor mij. Ik zou dat niet kunnen.'

'Het is ook niet gemakkelijk', beaamde Veerman. 'Ondernemen is niet gemakkelijk. De agrarische sector heeft dat mooi opgelost met coöperaties. Wanneer je iets anders wilt, is dat lastig te organiseren. Boeren zijn elkaars concurrenten. Maar we moeten wel reëel blijven. Als we niet marktgerichter gaan ondernemen, gaat er veel mis. Het is een nieuwe uitdaging.'

Melktap

Een van de studenten die daarmee bezig is, is Gerlinda Nijboer. Samen met haar vriend runt ze een melkveebedrijf van 110 koeien onder de rook van Heerenveen. Zij onderzoekt of de komst van een melktap meerwaarde kan hebben voor het bedrijf. Volgens haar is daar markt voor. 'We zitten vlak bij een industrieterrein. Dagelijks wandelt het personeel langs ons bedrijf. ' Maar ook ziet ze kansen voor inwoners van het Heidemeer. 'Dat was vroeger een elitebuurt en nu nog wel een beetje.'

Nijboer verwacht de investering, zo'n 10.000 euro inclusief kleine verbouwing, binnen vijf jaar te hebben terugverdiend. 'Veel mensen zeggen dat ze het binnen twee jaar kunnen, maar wij willen rustig aan starten. Wanneer we 5.400 kilo melk voor 1 euro per kilo verkopen in het jaar, dan hebben we het binnen drie jaar afgelost. Als de inkomsten wat tegenvallen, hebben we nog ruimer de tijd om de investering terug te verdienen.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    10° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
Meer weer