Akkerbouwer vertelt buitenwacht eerlijke verhaal

De campagne 'Mijn akker, jouw voedingsbodem' om consumenten te verbinden met de akkerbouwsector ging woensdag van start. Daarmee wil akkerbouwers de buitenwacht het eerlijke verhaal vertellen.

Akkerbouwer+vertelt+buitenwacht+eerlijke+verhaal
© Haijo Dodde

In de Haarlemmermeer en Flevoland zijn deze week zo'n dertig grote billboards in akkerbouwpercelen langs snelwegen en grote provinciale wegen geplaatst. Op de billboards staan akkerbouwers die trots laten zien welke producten zij produceren op hun bedrijven.

De billboards zijn onderdeel van de campagne 'Mijn akker, jouw voedingsbodem', die deze week door de BO Akkerbouw is gelanceerd. De aftrap vond plaats op het bedrijf van akkerbouwer Willeke Verhoef in Badhoevedorp aan de rand van de Haarlemmermeer.

Onthulling

Samen met Dirk de Lugt, voorzitter van de BO Akkerbouw, onthulde Verhoef langs de A9 tussen Haarlem en Amsterdam een groot bord met haar portret. De onthulling werd bijgewoond door enkele deelnemende akkerbouwers en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties.

campagne Dag van de Akkerbouw
campagne Dag van de Akkerbouw © Haijo Dodde

In een toelichting tijdens een aansluitende boerenbrunch vertelde De Lugt dat het doel van de campagne is om de consument meer kennis te laten nemen met de akkerbouwsector. Hij benadrukte daarbij dat het maatschappelijk debat steeds belangrijker wordt.

'We willen graag laten zien dat we op een duurzame wijze prachtige gewassen telen. Het is goed dat de consument weet waar zijn voedsel vandaan komt en wat er allemaal speelt op de akkerbouwbedrijven', aldus De Lugt.

Introvert

Willeke Verhoef noemt zichzelf introvert en ziet dat die eigenschap van toepassing is op veel meer van haar akkerbouwcollega's. 'Toch is het belangrijk dat we ons eerlijke verhaal zelf vertellen. Als we het aan anderen overlaten dan ontstaan er alleen maar misverstanden. Er zijn veel voorbeelden van opgeblazen discussies zoals over insecten of over de bijengezondheid die gewoon niet kloppen.'

De billboards langs de snelwegen en autowegen blijven tot 11 juli staan. Er is een speciale website met informatie over alle deelnemers aan de campagne. Op die website staat ook een campagnevideo. Het is volgens De Lugt vooral de bedoeling dat de campagne verder wordt uitgerold via social media.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer