LTO pleit voor alternatief verbindingsweg A8-A9

Afdelingsvoorzitter Wouter Hartendorf van LTO Noord Noordzeekanaalgebied pleitte donderdag tijdens een inspraakronde voor de Nul-plusvariant, als verbindingsweg tussen de A8 en A9. Dat deed hij in de Statencommissie Mobiliteit.
Per trekker

LTO+pleit+voor+alternatief+verbindingsweg+A8%2DA9
© LTO Noord Noorzeekanaal

'Beter nog zou het zijn om de verbreding van de weg door Krommenie achterwege te laten en te kiezen voor de Bus-Plusvariant,' meent de landbouwvoorman, die bang is voor de aanzuigende werking van een vernieuwde verbindingsweg. 'Zowel op de Coenbrug, als bij de oprit Uitgeest komen de automobilisten alsnog vast te staan. Investeren in het openbaar vervoer is daarom veel effectiever.'

Naast het tracé over de N8 door Krommenie, zijn er nog twee varianten bestudeerd: de Heemskerk-variant dwars door de weilanden van Assendelft en de zuidelijker gelegen en voor de agrarische sector iets minder ongunstige Golfbaan-variant.

Onomkeerbaar probleem

'Als de provincie de plannen doorzet, zadelt het daarmee het buitengebied op met een onomkeerbaar probleem. Het peperdure stuk asfalt is funest voor het aanzicht van het open landschap en voor het agrarisch perspectief. De Landbouw Effect Rapportage wijst dat ook uit,' stelt Hartendorf.

LTO Noord weet zich gesteund door Icomos. De adviseur voor de Unesco ziet grote risico's voor de Stelling van Amsterdam, één van de tien Nederlandse monumenten op de Werelderfgoedlijst. 'Daarin spelen de weilanden ook een cruciale rol', legde Hartendorf uit aan de statencommissie.

Hartendorf kwam naar het provinciehuis per trekker om met mede-bestuurslid Jerry Kager zijn pleidooi extra kracht bij te zetten.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    17° / 7°
    10 %
  • Zaterdag
    17° / 10°
    20 %
  • Zondag
    17° / 8°
    10 %
Meer weer