Duitse consument koopt meer en duurder fruit

Duitse consumenten hebben in de eerste helft van dit jaar meer fruit gekocht. Dat meldt het Duitse marktbureau AMI in Bonn.

Het gekochte volume lag in de eerste zes maanden van dit jaar op 1,84 miljoen ton, terwijl in de eerste helft van 2016 de consumptie op 1,79 miljoen ton lag. De groei is 3,6 procent. Vooral in de maanden mei en juni liep de verkoop flink op. Volgens Ami lag het verkochte volume in die maanden 8 procent boven het niveau van vorig jaar.

Ami ziet de toegenomen verkoop als een trendbreuk. 'Na jaren van stagnerende fruitconsumptie vertoont de verkoop eindelijk een positieve trend.' Het marktbureau signaleert verder dat niet de prijs van het fruit de drijvende kracht achter de stijging is, maar de kwaliteit van het product. De keuze van prijsvechters als Aldi en Lidl om meer nadruk te leggen op de kwaliteit van fruit (en groente) ligt ten grondslag aan de trend.

Winkelprijs

De verkoopwaarde van het fruit was in de eerste helft van 2017 iets meer dan 3,9 miljoen euro. Uit de AMI-cijfers blijkt dat de omzet eveneens is gestegen: in de eerste zes maanden van 2016 lag de omzet op 3,67 miljoen euro. De gemiddelde winkelprijs voor kersen lag de laatste weken op 6,12 euro per kilo. In 2016 was dit 5,20 tot 5,70 euro per kilo. Bij aardbeien was dit 4,94 euro per kilo (in 2016: 3,70 tot 4,50 euro).

De hogere prijzen komen tot stand in een markt met een kleiner aanbod. Door extreme weersomstandigheden is de Duitse fruitoogst kleiner dan in voorgaande jaren. Volgens AMI nemen fruitimporten toe in deze markt. Op de kersenmarkt domineert bijvoorbeeld het Turkse product.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    5° / 3°
    20 %
  • Vrijdag
    4° / 2°
    10 %
  • Zaterdag
    6° / -1°
    70 %
Meer weer