Ondernemen+met+een+%27missie%27+in+opmars
Nieuws
© Peter Smit

Ondernemen met een 'missie' in opmars

Nederland telt steeds meer bedrijven die naast het maken van winst ook sociale en duurzame doelen nastreven. ABN Amro schat dat er al zo'n vier- tot vijfduizend ondernemingen zijn met een dergelijke missie.

Het gaat hierbij om bedrijven als chocolademaker Tony's Chocolonely, mobieltjesverkoper Fairphone en maaltijdboxleverancier Beebox/Willem&Drees. ABN AMRO ziet voor deze markt een enorme groeipotentie. Daarnaast concludeert de bank dat steeds meer traditionele ondernemingen ook duurzame doelen in hun strategie opnemen.

De kleine duurzame starters vervullen volgende de ABN AMRO een voorhoedefunctie in de transitie naar een duurzamere economie. Inmiddels zouden ze al zorgen voor zo'n 50.000 tot 70.000 arbeidsplaatsen.

Een punt van zorg is dat duurzame ondernemers moeilijk aan kapitaal kunnen komen om verder te groeien. Dit is wel nodig omdat veel sociale ondernemingen nog in de start up fase verkeren.

Bekijk meer over:

Weer

  • Maandag
    18° / 11°
    20 %
  • Dinsdag
    15° / 10°
    70 %
  • Woensdag
    17° / 6°
    20 %
Meer weer