Achterhooks Dearntjen wil meer aandacht

Biologische kaasmakerij Aurora speelt met Achterhooks Dearntjen en Niederrheinisch Määdje in op de populariteit van regionale producten. Melkveehouders uit de Achterhoek leveren biologische melk voor Achterhooks Dearntjen, dat niet alleen is bedoeld voor natuurvoedingswinkels, maar ook voor kaasspeciaalzaken en supermarkten.

Achterhooks+Dearntjen+wil+meer+aandacht
© Jan van den Brink

Begin dit jaar presenteerde Aurora Kaas, met vestigingen in Ven-Zelderheide en het Duitse Kranenburg, een nieuwe regionaal concept: Achterhooks Dearntjen. Acht biologische boeren uit de Achterhoek leveren de melk voor deze kaas. Tegelijk bracht Aurora Niederrheinisch Määdje op de markt, geproduceerd uit melk van vijf biologische melkveehouders uit de Duitse regio Nederrijn.

Aurora merkte dat consumenten steeds meer belangstelling krijgen voor regionale producten. Voor haar afstudeerscriptie heeft een studente die inmiddels in dienst is bij Aurora, marktonderzoek uitgevoerd. Dat bevestigde de populariteit van regionale producten, waarvan de consument graag wil weten waar ze vandaan komen.

Gescheiden melkstromen

Het bedrijf houdt beide melkstromen voor de productie daarom strikt gescheiden. 'Onze Aurora Gold-kaas is specifiek bedoeld voor natuurvoedingswinkels. Achterhooks Dearntjen verkopen we ook in kaasspeciaalzaken en supermarkten', zegt Manon ten Dam, een van de eigenaren van familiebedrijf Aurora Kaas.

Respect voor mens, dier en natuur staat in hele keten voorop

Manon ten Dam, mede-eigenaar Aurora Kaas

Om de nieuwe kaassoorten aan de man te brengen, maakt het bedrijf gebruik van sociale media. Zowel de Nederlandse als de Duitse variant heeft een eigen Facebookpagina. Ook gaan medewerkers van Aurora naar supermarkten om consumenten te laten proeven. Dat hoeft niet alleen in de Achterhoek te zijn. Ook in andere regio's is interesse voor producten uit andere streken.

Transparantie

Ten Dam geeft aan dat de trend in streekproducten aansluit bij de visie van Aurora en dat transparantie voor hen belangrijk is. Het bedrijf wil de consument laten zien waar de melk voor de kaas vandaan komt en dat deze van biologische boerderijen komt. 'Respect voor mens, dier en natuur staat in hele keten voorop', vertelt Ten Dam.

Dat komt tot uiting in de selectie van de boeren die aan de kaasmakers mogen leveren. Ze hebben gekozen voor boeren die werken met robuuste rassen, zoals Maas-Rijn-IJsselkoeien, Fries-Hollands en Jerseys. De meeste melkveebedrijven gebruiken al jaren geen antibiotica meer. Sterke koeienrassen dragen eraan bij dat dit niet meer nodig is en bij ziekte zijn goede alternatieven beschikbaar.

Ekoboerderij Veldhorst

Een van de veehouders die al sinds 2000 melk aan Aurora leveren, is Ekoboerderij Veldhorst in Breedenbroek. Hun koeien zijn een kruising tussen Montbéliarde en Fleckvieh. 'Onze 65 koeien kunnen dag en nacht naar buiten en hebben alle ruimte op de 30 hectare weidegrond op ons areaal van in totaal 50 hectare', zegt Meindert Veldhorst, die samen met zijn vriendin Folkje en zijn ouders een vof vormt.

'Wij werken graag met korte lijnen. Die we hebben met Aurora en met de relatief kleine leverancier die we hebben gekozen voor onze melkrobot.'

Leveranciersvereniging

De acht Achterhoekse boeren vormen samen met twee andere Nederlandse en hun Duitse collega's een leveranciersvereniging die regelmatig bij elkaar komt. Twee keer per jaar hebben ze een ledenvergadering. Daarnaast zien ze elkaar ook bij bijvoorbeeld een nieuwjaarsborrel of een dagje uit.

Veldhorst vindt het plezierig dat iedereen elkaar kent en dat de contacten met Aurora op een constructieve manier verlopen. Ook bij de ontwikkeling van Achterhooks Dearntjen en Niederrheinisch Määdje zijn de melkveehouders vanaf het begin betrokken. Ze hebben gezamenlijk nagedacht over passende namen. 'Het is een behoorlijk hechte groep, die niet is gericht op kortetermijngewin', zegt Veldhorst. 'We zijn wel zakelijk, maar houden niet van hard onderhandelen.'

Bevlogenheid

Ten Dam ziet de bevlogenheid van Veldhorst terug bij alle aangesloten boeren. Volgens haar zijn ze begaan met hun dieren en hebben ze een evenwichtige bedrijfsvoering. Door de respectvolle behandeling is de levensduur van biologische koeien zes jaar of langer, in tegenstelling tot gangbare koeien, die zo'n vierenhalf jaar melk geven.

Doordat de melk afkomstig is van verschillende koeienrassen met ieder hun eigen vet- en eiwitgehalte ontstaat een goede mix voor de streekkazen.

Duitsland

De introductie van Achterhooks Dearntjen is ook bedoeld om de afzet van Aurora in Nederland te vergroten. Tot voor kort ging zo'n 80 procent van de door het bedrijf geproduceerde kazen naar Duitsland. Open dagen bij de melkveehouders of bij evenementen als de Farm & Country Fair in Aalten zijn mede bedoeld om belangstellende afnemers te vinden.

Dat loopt goed, tenzij de concurrentie van andere evenementen te groot is. De verkoop verloopt tot nu toe naar verwachting, maar mag wat Ten Dam betreft nog wel groeien. Om in te spelen op de verwachte toename van de vraag heeft de kaasmakerij vier nieuwe veehouders aan kunnen trekken die vanaf 2018 melk gaan leveren.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    17° / 8°
    20 %
  • Donderdag
    12° / 7°
    20 %
  • Vrijdag
    12° / 9°
    70 %
Meer weer