Kracht gaat schuil in breed assortiment

Vier kwekerijen hebben hun krachten gebundeld in Vireõ Plant Sales: Hedera Plant, HPD Potplanten, Koolhaas Kwekerijen en VOC. Naast Vireõ brengt de organisatie afzonderlijke labels op de markt. Verder verzorgt ze marketing en verkoop voor Berghoef Plants en Heemskerk Plant.

De oorsprong voor verkoop- en marketingorganisatie Vireõ Plant Sales ligt bij Hedera Plant in De Kwakel. In de jaren negentig heeft Hedera Plant het assortiment groene planten uitgebreid en zijn drie andere kwekerijen aangekocht, waaruit in het eerste decennium van de 21ste eeuw Vireõ Plant Sales is ontstaan.
De drie aangekochte kwekerijen zijn potrozenkwekerij HPD Potplanten, Koolhaas Kwekerijen dat verschillende soorten hibiscus en daarnaast dieffenbachia teelt, en phalaenopsiskwekerij VOC. Deze kwekerijen zijn eigendom van de familie Hogenboom, de eigenaar van Hedera Plant. In totaal werken er bij de kwekerijen en de verkooporganisatie zo'n 120 mensen.
Het hoofdkantoor van Vireõ is in De Kwakel en alle kwekerijen, met een totaaloppervlak van ruim 30 hectare, liggen in de directe omgeving van FloraHolland Aalsmeer.
Pieter Middelkoop, verkoper buitendienst en eventmanager bij Vireõ Plant Sales, houdt zich bezig met de ontwikkeling van retail- en verpakkingsconcepten en productfotografie. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de organisatie van beurzen en presentaties.
'Bij Hedera Plant waren we altijd al op zoek naar nieuwe teelten. Vanuit de markt kwam de vraag om het assortiment te verbreden en om de positieve invloed van planten op het welzijn te benadrukken', legt Middelkoop de ontwikkeling van het bedrijf uit.

Eigen labels

'Twee jaar geleden hebben we daarom voor onze groene planten het label 'Green is….' op de markt gebracht. Uit onderzoek is gebleken dat consumenten belang hechten aan verzorgingsgemak, frisse lucht, het ontspannende effect van planten en planten als meubelstukken', vertelt Middelkoop.
Met woorden als 'Easy care, fresh air, balance en furniture' op de voorkant van de etiketten wil het bedrijf deze eigenschappen benadrukken. Op de achterkant staat uitgebreide productinformatie.
Vireõ heeft voor de orchideeën van VOC het consumentenlabel Alice Adventures in het leven geroepen. Op een speciale website van het label is van alles te lezen over de avonturen van Alice, een afgeleid personage van Alice in Wonderland, die onder andere nieuwe soorten orchideeën zoekt in Taiwan.
Verder geeft de site informatie over verkooppunten, verzorgingstips en orchideeënweetjes. 'Bij een product als orchidee is storytelling belangrijk. Op onze verhalen krijgen we veel leuke reacties.'
Vireõ, met een vogeltje als beeldmerk, is de paraplunaam voor de verkoop voor de kwekerijen. Alle bedrijven hebben wel hun eigen naam behouden omdat die vaak bekend is bij exporteurs en consumenten.
Sinds bijna een jaar neemt Vireõ ook de verkoop van Berghoef Plants en Heemskerk Plant voor zijn rekening. Berghoef Plants kweekt bladbegonia's en Heemskerk Plant de groene planten fatsia en zamioculcas en de bloeiende mandevilla.'Het voordeel is dat wij de marketing voor hen doen en dat hun producten in tuincentra op dezelfde tafels komen te staan als de andere Vireõ-producten.'

Beurzen

Drie keer per jaar organiseert Vireõ Plant Sales een eigen beurs: de Garden Fair in april, de Retail Fair in de zomer en de Green Fair in het najaar. 'Het voordeel van die beurzen is dat ze thematisch georganiseerd zijn. Op de Green Fair zie je alleen maar groene kamerplanten en dat zie je nergens anders', zegt Eric Grosmann, persoonlijk verkoper bij FloraHolland en betrokken bij de organisatie van de beurzen.
'Er staan volop planten, met info erbij en een aanbodlijst die de bezoekers kunnen meenemen. Meestal zijn er zo'n vijftig tot zestig exporteurs aanwezig op een beurs. Er is catering bij en het is allemaal redelijk low profile.'
Veel bekendheid heeft Vireõ gekregen met het televisieprogramma Robs Grote Tuinverbouwing. 'Individuele kwekers vinden het prijskaartje dat aan deelname hangt vaak te hoog en zijn er niet zo happig op om met een bepaalde plant ook voor collega's reclame te maken', zegt Grosmann. 'Bij Vireõ speelt dat minder, omdat het bedrijf redelijk uniek is met zo'n breed assortiment en 30 hectare glas.'

Twee piekmomenten

Middelkoop beaamt dat: 'Omdat de Vireõ-kwekerijen onder één eigenaar vallen, ontstaat er bij ons geen discussie over welke planten de meeste aandacht hebben gekregen.'
Volgens de verkoper buitendienst en eventmanager zitten groene planten in de lift, met twee piekmomenten: aan het begin van het nieuwe jaar en na de zomervakantie.
Voor potrozen en orchideeën liggen de hoogste verkopen op andere momenten, zoals voor Valentijnsdag, Internationale Vrouwendag en de moederdagen in verschillende landen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer