Streekproduct Groene Hart krijgt boost

Streekproducten in het Groene Hart moeten beter vermarkt worden. Daarom openden stichting Groene Hart Kloppend Hart en stichting De Zevensprong onlangs het Groene Hart Atelier Nieuwkoop, een proeflokaal en laboratorium voor de ontwikkeling van streekproducten. Vraaggestuurde productontwikkeling staat hierbij centraal.

De vraag voor een ontwikkelcentrum van Groene Hart-streekproducten komt van supermarktketen Hoogvliet. Al jaren leveren zo'n veertig leden van stichting Groene Hart Kloppend Hart via een coöperatie aan de grootgrutter, goed voor een omzet van meer dan een miljoen euro per jaar.
Maar de supermarkt wil naast de zuivellijn met yoghurt, kwark en verschillende kaassoorten meer streekproducten in de schappen. Ze zet vooral in op aardappelen, groenten en fruit. Vorig jaar begon een teler met het leveren van spruiten aan Hoogvliet.
'De supermarkt is daarnaast steeds meer op zoek naar kleinere producten met hogere marges, zoals chutneys, maar ook fruitbeleggen. Hiermee willen we samen met de boeren verder experimenteren', vertelt Martijn Plomp van stichting Groene Hart Kloppend Hart. Naast jonge, startende ondernemers biedt het laboratorium ook ruimte aan boeren die bijvoorbeeld willen experimenteren met het zoutgehalte van een fetakaas.
De combinatie van het laboratorium met een proeflokaal, restaurant De Ruygeborg Hoeve, is veelbelovend, geeft Plomp aan. 'Het geeft een impuls aan de productontwikkeling. De ondernemer weet meteen wat de consument van het product vindt door hem bijvoorbeeld drie salades met verschillende fetakaasjes voor te schotelen.'
Een ander voorbeeld is hoe fruit onder andere in yoghurt goed te houden is zonder dat je heel waterig, slappe yoghurt krijgt.
Stichting Groene Hart Kloppend Hart ziet ook goede kansen voor bijvoorbeeld de verdere ontwikkeling van veenbessen, cranberry's of rivierkreeftjes. 'Dat is een redelijke plaag in het Groene Hart, maar je kunt er lekkere producten van maken.'
Naast het ontwikkelen van producten moet het Groene Hart Atelier ook een kennisplaats worden voor etiquettering en verpakking van streekproducten, onderzoek naar barcodes en het scheiden van afval, zegt Marcel van Beek, exploitant van De Ruygeborg Hoeve. 'Er komt steeds meer aandacht voor de verpakking van streekproducten. Wij willen ook bepaalde cadeauverpakkingen testen. Het gaat al lang niet meer alleen om het product zelf.'
Het Groene Hart Atelier richt zich niet alleen op de supermarktketen Hoogvliet, maar ook op kleinere afzetkanalen zoals toeristische overstappunten. Daarvan zijn er veel van in het nationaal landschap, stelt Plomp. 'Het gaat om plekken waar mensen de auto kunnen parkeren. Het zou mooi zijn om daar kleine winkels met streekproducten op te zetten. We moeten dit alleen beter organiseren, want de distributie is nog lastig. Veel producten kennen een korte houdbaarheid. Ook daarnaar willen we verder onderzoek doen.'

Grote steden

Van Beek ziet bovendien mogelijkheden voor streekproducten in winkels op de straathoeken in de grote steden. 'Een consument komt op een overstappunt één, misschien twee keer. Maar je kunt niet van hem verwachten dat hij iedere keer voor streekproducten de stad uitgaat. Wij moeten het product naar de stad brengen.'
Volgens Plomp draagt het Groene Hart Atelier uiteindelijk ook bij aan een betere naamsbekendheid van de streek. 'Het Groene Hart is lastig te vermarkten, omdat het niet geografisch is afgebakend zoals De Veluwe. Waar toeristische bureaus daar veel geld krijgen voor marketing, is dat bij ons heel anders. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het Groene Hart in drie verschillende provincies ligt.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer