'Lokale producten zijn hot'

Nederlandse boeren winnen in rap tempo aan populariteit en lokale producten vinden steeds meer hun weg naar de consument.

%27Lokale+producten+zijn+hot%27
© ZLTO Monique Jansen

Dat is ook niet gek, vinden ze bij de online foodmarkt Deterra. 'Boeren maken met veel passie en ervaring de meest lekkere en gezonde dingen. De mensen moeten alleen wel de boeren kunnen vinden, daar helpen wij bij', zegt oprichter Frans Broeders van Deterra.

Uit onderzoek van Wageningen UR blijkt dat 60 procent van consumenten bereid is lokale producten van boeren en tuinders te kopen, terwijl slechts 20 procent van de consumenten dit daadwerkelijk doet.

Drempels

De belangrijkste drempels zijn ‘de afstand van de stad naar het platteland’ en het ‘beperkte assortiment van individuele boerderijwinkels’.

Daarnaast is de verwachting dat het online verkopen van voeding sterk zal stijgen.

ING-onderzoek

Dit wordt bevestigd door het ING-onderzoek ‘Samenwerking vanuit een nieuwe mindset’ waarin wordt voorspeld dat 15 tot 20 procent van de voeding via internet zal worden aangekocht in 2020. Nu ligt dit percentage op 1 tot 2 procent.

Lokale producten zijn om meerdere redenen erg in trek. Ze zijn vaak van hoge kwaliteit en gezonder door minder (kunstmatige) toegevoegde stoffen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    10° / 4°
    30 %
  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer