Europese status geeft geitenkaas impuls

Met een Europese beschermde status willen de Nederlandse geitenhouders, zuivelverwerkers en handelaren van geitenkaas de Europese markt verder veroveren. De sector heeft de wind weer in de zeilen en is de crisis door de Q-koorts te boven.

De bekroning voor alle inspanningen door de gehele sector vond afgelopen week op de Grüne Woche in Berlijn plaats. Daar nam staatssecretaris Martijn van Dam (EZ) de eerste Hollandse Geitenkaas met EU-zegel in ontvangst van voorzitter Nico Verduin van de Nederlandse GeitenZuivel Organisatie (NZGO), ook LTO-bestuurder.

Daarmee heeft de halfharde geitenkaas een beschermde status volgens de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). Dit betekent dat de kaas alleen nog in de winkel mag liggen met het predicaat Hollands als het in Nederland is gemaakt.

Daarmee is de geitenkaas een van de dertien producten met een Europese bescherming. Eerder kreeg ook de Hollandse boeren Goudse kaas een soortgelijke status, die de sector beschermt tegen kopieerders en kwaliteit garandeert. 'We zijn er blij mee. We hebben hier ketenbreed hard aan gewerkt', zegt commercieel directeur Joop de Groot van geitenkaasfabrikant Amalthea in Rijen. Hij is ook voorzitter van de NZGO-werkgroep, die aan de erkenning heeft gewerkt.

Op de Grüne Woche werd de erkenning uiteindelijk beklonken. 'Duitsland is immers een belangrijke afzetmarkt. Voor geitenkaas is de marktgroei fors: zo'n 7 procent per jaar. Ook voor de komende jaren zit die toename erin', aldus De Groot.

De Nederlandse melkgeitenhouderij maakt een bijzonder sterke periode door na de Q-koortscrisis in 2010. Boeren, verwerkers en handelaars hebben nieuwe afzetmarkten gecreëerd. Ook doet de sector aan productvernieuwing en heeft ze haar gezonde imago opgepoetst. Dat vertaalt zich in mooie marktcijfers. Zo is de prijs van geitenmelk naar zo'n 70 cent kilo gestegen.

De Groot: 'Geitenkaas is nu trendy, ook in het buitenland. We hebben de wind in de zeilen. We zouden ons tekortdoen, als we ons alleen op de Nederlandse markt zouden richten. De erkenning moet voor een verdere impuls zorgen.'

Perspectief

De toekomst voor de Nederlandse geitenhouders ziet er florissant uit, blijkt ook uit de marktanalyse van ABN Amro. Sinds 2010 is de melkproductie met gemiddeld 9 procent gegroeid. De verwachting is dat die komende jaren verder toeneemt met 5 tot 10 procent per jaar.

Vraag is er ook. En omdat Nederlandse geitenzuivel grotendeels wordt geëxporteerd, is dat goed nieuws. ABN Amro voorspelt een groei van de markt voor Nederlandse geitenzuivel van 3 tot 5 procent.

Daarmee zet de sector de positieve lijn door. Het aantal melkgeiten is sinds 2000 gegroeid van 98.000 naar 296.000. Er zijn 150 tot 170 professionele bedrijven met gemiddeld 800 tot 2.000 geiten en zo'n 50 grotere biologische houders met 400 tot 800 geiten. Door de hoge productie is Nederland de vierde speler binnen de Europese Unie en het enige land dat structurele groei vertoont.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    11° / 6°
    70 %
  • Zaterdag
    10° / 5°
    30 %
  • Zondag
    11° / 4°
    30 %
Meer weer