ING: inzicht belang gezond voedsel mist

Bijna 12 miljoen Nederlanders eten onvoldoende groente of fruit. Individueel inzicht in hoe voeding bijdraagt aan persoonlijke doelen en een gezond voedingspatroon ontbreekt vaak nog, stelt het ING Economisch Bureau.

Nieuwe toepassingen als apps moeten daar daar verandering inbrengen, geeft de ING in Themavisie Food 'Een gezonde toekomst' aan.

De wil om gezonder te eten, is bij veel Nederlanders aanwezig. 85 procent van de consumenten tracht voedingsstoffen als vet, suiker, zout of E-nummers waar mogelijk te vermijden, meldt de bank.

Voedseletiket

De informatiebehoefte van de consument verandert en voedingsbedrijven zullen in actie moeten komen, vertelt ING Sectormanager Food Dirk Mulder.

'Consumenten kijken op een andere manier aan tegen kopen en koken en zijn op zoek naar de bevestiging dat ze de goede keuzes maken.'

Onvrede geloofwaardigheid

Bedrijven kunnen volgens Mulder hierop inspelen, bijvoorbeeld door bestaande onvrede over de geloofwaardigheid van etiketten weg te nemen. 'Zo vertrouwt ruim 10 procent van de respondenten op de ING Vraag van Vandaag informatie op etiketten nooit.'

Consumententechnologie ondersteunt gezonde ambities van consumenten. 'Mobiel internet, sociale media en health tools maken consumenten 'slimmer' en de kennis over voeding beter vind-, deel- en meetbaar.'

Gezondheidstrend

De gezondheidstrend is van invloed op bedrijven in de gehele foodketen. 'Van agrarische sector en industrie tot handel en horeca', stelt Mulder.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    11° / 2°
    30 %
  • Maandag
    10° / 0°
    20 %
  • Dinsdag
    10° / 0°
    20 %
Meer weer