‘Een goede start lukt maar één keer’

Voor HZPC is Innovator bij uitstek een ras dat uiteindelijk geslaagd is dankzij een succesvolle introductie. ‘Ondanks bedenkingen hebben wij steeds in Innovator geloofd’, stelt directeur Gerard Backx. ‘Wereldwijd is veel energie gestoken in de teeltbegeleiding, en dat doen we nog steeds.’
Vorige week hielden in totaal 21 aardappelhandelshuizen hun jaarlijkse rassenpresentaties. Voor Nieuwe Oogst een mooie gelegenheid om bij een aantal bedrijven te vragen wat factoren zijn die bepalen of een ras groot wordt of uiteindelijk op de plank verdwijnt.
Het succes van een nieuw ras is volgens Jacob Eising van Den Hartigh moeilijk te voorspellen. ‘Soms verwacht je veel van een nieuw ras, maar ontstaat er na verloop van tijd toch twijfel.’ Volgens Eising zit er altijd verschil tussen het tien jaar beproeven van een ras en de praktijk. ‘Intensief testen op stootblauw is toch iets anders dan rooien in de praktijk met grote machines.’
Maar een paar procent van de nieuwe aardappelrassen wordt succesvol, is de ervaring van Eising. Den Hartigh introduceert geen nieuw ras die het in één land goed moet doen. ‘Dat risico is te groot.’

Lange termijn

Het kweken van een nieuw aardappelras vraagt om investeren, een langetermijnvisie en bovenal engelengeduld, zegt Peter Ton van Stet Holland. ‘In de praktijk zijn er maar enkele rassen die de kosten opbrengen. De lat ligt nu eenmaal hoog in de aardappelveredeling.’
Stet Holland heeft de focus gericht op de versmarkt en geografisch gezien op Europa en de landen rond de Middellandse Zee. Volgens Ton is niet altijd in te schatten in welk segment een nieuw ras goed past.
Of de twijfel over een ras altijd terecht is, is volgens Ton de vraag. ‘Bij teeltproblemen net na de commer-ciële introductie ligt het altijd aan het ras. Bij een ouder ras zijn de omstandigheden vaak de oorzaak. Er is niet altijd voldoende tijd om een nieuw ras commercieel te leren telen.’
Ook Gaby Stet van The Potato Company (TPC) zegt dat het nooit zeker is of een nieuw aardappelras de eindstreep haalt, hoe goed de rapportcijfers ook zijn. Onderscheidend zijn in de markt is volgens hem zeker van belang. TPC probeert dat met AM-resistenties.
Belangrijk is volgens Stet de focus op twee hoofdmarkten. TPC ziet vooral Afrika als groeimarkt. Naast pootgoed zorgt TPC ook voor ondersteuning van de telers. Een ras commercieel leren telen vraagt om goed productmanagement.
‘Een nieuw ras moet technisch goed zijn en voldoen aan de kwaliteitseisen’, zegt HZPC-directeur Backx. ‘In de eerste jaren mag in de teelt eigenlijk niks misgaan. Als dat wel gebeurt, dan is het eerste positieve gevoel weg.’
De introductie van een nieuw aardappelras is vaak lastiger dan het kweken ervan, stelt Backx. ‘Wij investeren veel tijd in het begeleiden van een aardappelras in de beginfase.’ HZPC werkt met productmanagers die nieuwe klanten en afnemers begeleiden om ervaring op te doen met een nieuw ras in zowel de teelt als op de markt.
De introductiefase van een ras kan lang duren. ‘Het is altijd de vraag of een ras economisch goed kan meekomen. Uiteindelijk moet een nieuw ras iets toevoegen en goed zijn. Redelijk is niet genoeg.’ Voor het succes van een ras is het volgens Backx van belang dat het terechtkomt bij de juiste klant in het juiste segment.

Twijfels voorkomen

Over de kans van slagen zegt Agrico-directeur Van Hoogen dat een nieuw ras het meest kwetsbaar is als het pootgoedareaal snel toeneemt. ‘Een goede begeleiding in de teelt is dan van belang. We moeten voorkomen dat er twijfels zijn over een ras.’
Van Hoogen stelt dat een ras met meerdere afzetmogelijkheden ook meer kans van slagen heeft. ‘Een breed ras met afzet in meerdere kanalen en landen is sterker in de markt. Toch proberen wij ook voor kleinere segmenten steeds weer nieuwe rassen op de markt te brengen.’
‘Je moet niet te snel willen met een nieuw aardappelras’, vindt directeur Roland Peerenboom van KWS Potato. ‘Soms is het goed om tijd te nemen voor wat extra testen.’ Hij benadrukt dat je maar één kans hebt om een ras goed te introduceren. ‘Een goede start lukt vaak maar één keer.’
Volgens Peerenboom is het belangrijk om voor nieuwe rassen in het buitenland de juiste partners te zoeken in zowel teelt als handel. ‘Wij werken in diverse landen met eigen agenten. Die kennen de markt en weten welke telers goed passen bij het ras dat wij willen introduceren.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer