‘Hoe meer signalen, hoe beter’

Die werkgroep wordt samengesteld uit één à twee leden per provincie uit het LTO Noord-gebied. De bedoeling is dat de werkgroep medio augustus bij elkaar komt. ‘De insteek is dat zij meedenkt over oplossingen’, vertelt medebestuurslid Jeanet Brandsma.
‘Wij moeten van onze kracht uitgaan en benoemen wat wij belangrijk vinden’, zegt Brandsma. De LTO Noord-werkgroep fosfaatrechten kan daarbij de bestuurders van de vakgroep bijstaan in hun voorstellen richting leden voor oplossingen en standpunten.
Voor keiharde standpunten of scherpe uitspraken is het nog te vroeg. ‘Het eerste wat nu moet gebeuren, is uitzoeken wat dit betekent voor melkveehouders’, aldus Bruins. ‘Veel leden geven bijvoorbeeld aan dat ze de latente ruimte willen kunnen gebruiken. ‘We hebben de grond, maar mogen onze mest er niet op kwijt. Waarom niet, dat snappen we niet’, is een opmerking die we veel hebben gehoord’, vertelt hij.

Onderbuikgevoelens

‘We moeten nu eerst weten hoeveel latente ruimte er is, wat de invloed van het voerspoor is, hoeveel stoppende bedrijven er zijn. We kunnen niet op basis van onderbuikgevoelens besluiten nemen. We moeten eerst de cijfers boven tafel halen en dan bekijken hoe die zich verhouden tot onze eerder vastgestelde visie.’
Uit alle signalen kunnen de vakgroepbestuurders al wel een voorlopige top 5 samenstellen. Bovenaan staat duidelijk de roep om geen generieke korting toe te laten passen door staatssecretaris Sharon Dijksma (EZ). ‘Op twee staat de vraag rondom de latente ruimte in grond’, aldus Brandsma.
‘De verhandelbaarheid van fosfaatrechten tussen sectoren wordt veel genoemd, net als de vraag of het fosfaatplafond verhoogd kan worden. Verder wordt aandacht gevraagd voor de latente ruimte in de (nieuwe) stal.’ Daarnaast ziet Brandsma veel praktische vragen voorbijkomen. ‘Bijvoorbeeld of voorkomen kan worden dat de rechten naar de verpachter gaan of wat nu wel en niet meetelt in de referentie.’
Lastig voor alle betrokkenen binnen LTO Noord is dat op veel vragen nog geen antwoord te geven is omdat nog veel onduidelijk is. Met haar brief heeft Dijksma benoemd dat er fosfaatrechten komen, dat op 2 juli de piketpaal is geslagen en dat er geen verhandelbaarheid van rechten tussen sectoren komt.

Eerder aan de bel trekken

‘De vraag of wij als LTO Noord niet eerder aan de bel hadden kunnen trekken richting leden komt ook vaak voorbij’, zegt Brandsma. Volgens haar zijn er diverse factoren waarom dit niet kon.
‘De hoge melkprijs van 2013 en 2014 heeft armslag gegeven om superheffing te betalen en jongvee aan te houden. Bovendien zat er het hoogste hoeveelheid fosforgehalte in ruwvoer van de afgelopen vijftien jaar. Ook het einde van het melkquotum en het gevoel bij veel melkveehouders dat er misschien dierrechten zouden komen, speelden mee.’
Bruins vult aan: ‘Vergeet niet dat wij in 2013 al onze visie hebben neergelegd, maar dat de politiek er anderhalf jaar over heeft gedaan om de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) voor de melkveewet te maken. Die gaat op 1 januari 2016 in. Daarmee zijn dus twee jaar verloren gegaan.’
Voor LTO Noord-vakgroep Melkveehouderij was de keuze om extra ledenbijeenkomsten te houden snel gemaakt. ‘Dit is zo ingrijpend voor elke melkveehouder. Daarvan hebben we gezegd: ‘Dit moeten wij uitleggen en aan leden vragen: hoe ziet u de toekomst van uw bedrijf, wat verwacht u van LTO Noord, waar moeten we ons op in zetten?’
Wat het volgens Brandsma ingewikkeld maakt, is dat Dijksma inzet op de fosfaatproductie en de afzet niet meetelt. ‘Een van de pijlers onder de visie van LTO Noord is behoud van het grondgebonden karakter. Daar hebben leden op ingezet. Wellicht fosfaatrechten moeten kopen, terwijl ze nog plaatsingsruimte over hebben op eigen grond, levert onbegrip en verontwaardiging op.’
Afhankelijk van de regio wijzen intensieve of extensieve bedrijven naar elkaar voor het afromen van de rechten. ‘Op de bijeenkomst in Heerde gaf een lid aan dat hij duidelijk intensief is, maar hij kan wel alle mest kwijt op zijn eigen land en doet al vanaf de pilot mee met de Kringloopwijzer. In vergelijking met sommige extensieve bedrijven produceert hij veel minder fosfaat. Bij wie ligt dan het probleem?’, schetst Bruins het dilemma.

Zoektocht

De bestuurder benadrukt dat LTO Noord als belangenbehartigingsorganisatie geen scheidsrechter kan en wil zijn. ‘Je wilt perspectief bieden aan mensen. Dat is een zoektocht. Daar kunnen we nu nog niet altijd antwoord op geven, maar uiteindelijk zal onze eerder vastgestelde visie leidend moeten zijn.’
Na afloop van de bijeenkomsten en ook telefonisch horen de bestuurders soms schrijnende, persoonlijke verhalen. ‘Die komen echt wel binnen. Het lukt mij niet altijd om dat van mij af te zetten’, zegt Brandsma. Sommige situaties zijn ook onrechtvaardig of oneerlijk, vindt Bruins. ‘Maar soms is dat de politieke realiteit, die wij natuurlijk maximaal proberen te beïnvloeden.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    14° / 8°
    20 %
  • Zondag
    15° / 4°
    20 %
  • Maandag
    11° / 8°
    95 %
Meer weer