Tevreden klanten op het erf

Van plantmateriaal tot oogst heeft Frank Hereijgers de touwtjes in handen. ‘Daartussen is de schuur waar we de oogst sorteren en waar Carola en ik samenwerken’, vertelt hij.
Zo’n vijf jaar geleden strandden hun plannen om een nieuwe kas te bouwen. De buurt verzette zich tegen meer glas in de open polders op de grens met Zeeland. ‘Begrijpelijk’, vindt Carola Hereijgers. ‘Een kas is niet mooi. We hebben daarom een beukenhaag om de bestaande kas geplant waar de buren blij mee zijn.’
Met dus weinig mogelijkheden om te groeien, gooiden de telers het roer om. Ze begonnen een winkel aan huis en kozen voor de teelt van asperges, naast aardbeien. ‘Een winkel waar diezelfde buurtgenoten ook graag komen. Veel mensen die zich toen hebben verzet, hebben hun excuses aangeboden. Wat ons betreft is het vergeven en vergeten; we zijn blij met de nieuwe stappen die we hebben gezet.’
De thuisverkoop pakt goed uit. Vorig jaar liepen de ondernemers zelfs tegen de grenzen aan die The Greenery stelde. Sinds het najaar hebben ze de overstap gemaakt naar Veiling Zaltbommel. ‘We voelden ons daar erg welkom en je eigen product staat direct onder de klok. Met een goede teelt doe je goede zaken’, weet Frank Hereijgers. ‘De keerzijde is natuurlijk dat je wordt afgerekend op een slecht product.’
Kwaliteit staat daarom hoog in het vaandel. Klanttevredenheid idem dito. ‘We zijn trots op onze producten’, benadrukt Carola Hereijgers. ‘We brengen graag stadsmensen en toeristen in contact met het agrarische leven hier. Klanten zijn geïnteresseerd in hoe onze producten worden gemaakt en anderen willen gewoon hun persoonlijke verhaal kwijt. We vinden het belangrijk om goed naar onze klanten te luisteren en de productie op hun wensen af te stemmen.’

Nieuwe rassen

Hereijgers experimenteert volop met teeltaanpassingen en nieuwe aardbeienrassen. De Sonata zorgt voor een teelt vroeg in het seizoen. Met de smaakmakers Flair en Fleurette loopt een proef. De vertrouwde Elsanta zorgt vanaf half april voor een rijke oogst. Plastic op een deel van de plantjes buiten verraadt dat Hereijgers de oogst goed wil timen.
‘We maken een dagversproduct dat we elke dag willen kunnen leveren aan onze klanten. Als mensen hier twee keer op de stoep staan en we hebben geen aardbeien, dan verliezen we hen als klanten.’
Dit jaar wordt het aardbeienseizoen maximaal opgerekt tot tien maanden. De reden is een nieuw initiatief: ‘Kom op het land’ (zie kader). Hereijgers organiseert deze activiteit samen met een tentverhuurbedrijf en een cateraar. Tussen de stellingen en de aspergebedden staat in het paasweekend een verwarmde tent waar zo’n tachtig gasten per avond kunnen dineren. Livemuziek is er van een bigband of een troubadour.
Een week later sluit het echtpaar zich aan bij ‘Kom in de Kas’. Op 12 april worden de activiteiten op het erf afgesloten met een muziekmiddag in diezelfde tent. ‘We hebben aansluiting gezocht bij het thema van dit jaar: Tuinbouw, daar zit muziek in’, vertelt Carola Hereijgers.
Deze promotieactiviteiten zullen niet meteen geld in het laatje brengen. ‘Dat hoeft ook niet, want we zien het als een investering in nieuwe klanten. Sinds de start van de winkel doen we aan promotie. Zo krijg je vanzelf mond-tot-mondreclame en als je altijd goede producten kunt leveren, dan houd je die klanten ook vast.’
De Hereijgers-aardbeien zijn ook te koop bij collega-aspergetelers in de omgeving. In hun eigen winkel staat ook een aspergeschilmachine. In de schappen liggen naast de eigen oogst Zeeuwse streekproducten zoals aardappelen, lamsoor en zeekraal. ‘Dat combineert prima met asperges en zeekraal kan zelfs met aardbeien’, weet de onderneemster uit ervaring.
Plannen voor de toekomst worden aan de keukentafel gesmeed. Het liefst met hun twee zonen Martijn en Rick erbij. Een opvolger zit er (nog) niet tussen, zegt Frank Hereijgers. ‘De jongste, Rick, wil vooral met onze producten werken als kok en de oudste wil niet zo hard werken als zijn vader. Dat begrijp ik best.’

Terras in de kas

De winkel mag de komende jaren nog worden uitgebreid, maar het stel loopt zelden hard van stapel. ‘Langetermijnplannen maken we niet graag’, zegt Carola Hereijgers. ‘We hebben nog wel het idee om in een deel van de kas een terras te maken’, vult haar man aan. ‘Als je als tuinders niet wilt of kunt groeien, dan is het natuurlijk de vraag of klanten iets meer voor je product willen betalen. Nu in de winkel is dat wel het geval, maar de vraag is of dat de komende jaren zo blijft.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer