'Teler die omgeving begrijpt succesvolst'
De telers met voldoende bewustzijn van hun omgeving, zoals handelspartners, toeleveranciers en consumenten, blijken financieel het best te renderen.

Dat zegt Ruud Paauwe, sectormanager Tuinbouw bij de Rabobank, deze zaterdag in een interview met Nieuwe Oogst.
Verder stelt Paauwe dat telers met toekomstplannen er goed aan doen hun kwaliteiten en vaardigheiden via een assessment te analyseren. 'Bij veel banen is dat heel gewoon, dus waarom niet in de tuinbouw?'
Zelfreflectie
'Tuinbouwondernemers zijn supergedreven, maar het ontbreekt soms aan zelfreflectie', vervolgt hij. Dat speelde ook een rol bij de bedrijven die door de kredietcrisis in problemen kwamen, denkt hij.
Er is in de jaren voor de kredietcrisis door de Rabobank niet te ruimhartig gefinancierd, zoals de uitzending van het tv-programma Brandpunt onlangs stelde, vindt Paauwe.
Kritisch
'Destijds is zeker ook kritisch gekeken naar investeringen en regelmatig de vraag gesteld aan telers of zij de ondernemer er wel naar zijn om hun bedrijf te verdubbelen. Maar tussen denken of je het kunt en het ook echt kunnen, zat weleens een mismatch.'
Uiteindelijk heeft iedereen geleerd van de crisis, stelt hij vast.
·Lees meer hierover deze zaterdag in Nieuwe Oogst.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners

Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Kuhn GF8501TO schudder
2006, P.O.A.
-
Case IH LUXXUM 100
2017, P.O.A.
-
New Holland T5.120 AutoCommand
2020, P.O.A.
-
Jako W600H weidesleep 6mtr.
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Campagne Marketeer
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Toezichthouder Stikstof
Recruitment Marketeers - NL
Weer
-
Zondag22° / 14°20 %
-
Maandag23° / 12°0 %
-
Dinsdag25° / 11°0 %