Ruim helft wil bloemen cadeau

Algemeen directeur Lucas Vos van bloemenveiling FloraHolland wil dat de bloem weer het belangrijkste cadeau wordt. Meer dan de helft van de consumenten wil al graag bloemen als cadeau, blijkt uit onderzoek.

Joost van WinsenVos heeft al vaak laten blijken wat hem dwarszit. De cadeaubon is in Nederland het populairste geschenk, en niet bloemen. ‘Volkomen fantasieloos’, noemt de directeur dit. ‘Bloemen en planten zijn oneindig veel betere cadeaus, die passen bij elk moment en elke emotie.’ Hij wil dat in 2020 bloemen weer cadeau nummer 1 zijn.
Hoe is het eigenlijk gesteld met de populariteit van sierteeltproducten als cadeau? O&A Research deed in opdracht van ABN Amro onderzoek, waarvan de resultaten vorig jaar zijn gepubliceerd.
Uit de enquête blijkt dat 52 procent van de Nederlandse consumenten graag snijbloemen, boeketten of planten willen ontvangen als cadeau. Per leeftijdsgroep is dit wel verschillend: oudere mensen ontvangen ze liever dan jongeren. Tussen vrouwen en mannen is er ook een verschil: twee op de drie vrouwen willen graag bloemen of planten cadeau, terwijl dat maar bij een op de drie mannen is.
Volgens de onderzoekers is het opvallend dat slechts 19 procent van de ondervraagden zegt graag bloemen aan mannen te geven. Tussen graag ontvangen (37 procent) en graag geven (19 procent) gaapt dus een gat.
Mensen die graag bloemen of planten krijgen, zien deze gift vaak als blijk van waardering. ‘Ze vinden dat planten sfeer in huis brengen en ervaren het cadeau veelal als een verrassing’, zeggen de onderzoekers.
Consumenten die geen bloemen op planten willen krijgen, noemen hiervoor geldverspilling, te korte levensduur en allergieën als argumenten.
Uit de enquête blijkt verder dat 73 procent van de ondervraagden in het afgelopen jaar weleens bloemen en planten cadeau heeft gedaan. Driekwart verwacht dit komend jaar weer te doen.

Grotere verkoop

De directeur van FloraHolland wil ook graag dat in 2020 consumenten 20 procent meer uitgeven aan bloemen en planten. Uit het onderzoek komt naar voren dat consumenten meerdere redenen hebben om geen bloemen of planten te kopen. ‘Te duur’ is de belangrijkste reden. Vooral vrouwen vinden dat bloemen en planten te veel geld kosten.

korte levensduur

Daarnaast is de korte levensduur een struikelblok en zeggen consumenten vaak dat ze geen tijd hebben om bloemen of planten te kopen. ‘Ik krijg al vaak genoeg bloemen en planten van een ander’ is eveneens een veel gebezigd argument.
De onderzoekers hebben geturfd hoeveel mensen het laatste jaar geen bloemen of planten hebben gekocht. Dat was 26 procent van de ondervraagden.
De 74 procent die in het afgelopen jaar wel sierteeltproducten aanschafte, bestaat vooral uit ouderen en vrouwen. Jongeren staan minder te popelen. ‘Het aanbod is niet aantrekkelijk genoeg voor jongeren’, is een veelgehoord argument waarom deze groep achterblijft bij de aankopen.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    9° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer