Collectieve promotie roos blijft uit

Rozentelers kunnen het niet eens worden over een collectieve promotie van hun bloem. Dat bleek vandaag tijdens de Rozendag die in Lisse werd gehouden.

Het internationale karakter van de teelt is een sta-in-de-weg.

'Nederlandse rozentelers willen niet betalen voor de promotie van de roos van kwekers in Zuid-Amerika', zegt Anne-Jan Steenbeek, marktmanager roos bij FloraHolland.

Europa

Collectieve promotie richt zich vooral op Europa, en dat is waar telers in Colombia en Ecuador hun rozen ook naar verschepen.

Hun marktaandeel groeit in Europa, sinds de Noord-Amerikaanse markt moeilijker is geworden. Geschat gaat zo'n 15 procent van de productie in de twee landen naar Europa.

Draagvlak in Lisse

Hoewel er niet genoeg draagvlak is voor de promotie, bleken de zeventig in Lisse aanwezige rozentelers wel collectieve promotie aan te hangen. Vrijwel alle kwekers zeiden hiervan voorstander te zijn.

Nu het Productschap Tuinbouw verdwijnt, moeten telers zelf de promotie regelen en financieren. Bij diverse andere bloemen is dit al gebeurd.

Roos is wereldwijd de belangrijkste bloem.


Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    12° / 4°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 7°
    70 %
  • Zondag
    18° / 11°
    50 %
Meer weer