Consument eet duurzamer
Nederlandse consumenten geven meer geld uit aan duurzaam voedsel. De omzet steeg in 2011 ten opzichte van 2010 met 30,5%, meldt het LEI. Het marktaandeel van duurzaam voedsel steeg hiermee van 3,5 naar 4,5%.
Uit Monitor Duurzaam Voedsel 2011 blijkt dat de supermarkt het belangrijkste verkoopkanaal is. Ruim 61% van het duurzaam voedsel wordt in de supermarkt gekocht. De buitenhuishoudelijke markt is goed voor 22,4% van de verkopen.
Duurzaam voedsel is de belangrijkste groeimarkt in retail en foodservice. Onder duurzaam voedsel vallen producten die zich onderscheiden door de manier waarop ze zijn geproduceerd: diervriendelijk, biologisch, milieuvriendelijk en/of ethisch.
Keurmerk
Alleen producten die herkenbaar zijn aan een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk zijn in het www.lei.wur.nl/NL/publicaties+en+producten/LEIpublicaties/?id=1412onderzoek meegenomen.
Van de totale omzet van duurzaam voedsel was 43% biologisch. De besteding daaraan steeg in 2011 met 17,1%, van € 752 miljoen in 2010 naar € 880,9 miljoen in 2011.
Eigen buurt
Van de consumenten koopt zo'n driekwart duurzame producten bij voorkeur in de eigen buurt. Gezondheid, prijs, smaak, veiligheid en gemak zijn hierbij de meest genoemde aankoopmotieven. Eerlijk geproduceerd en dier- en milieuvriendelijk volgen kort daarop.
Bekijk meer over:
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Stiga GYRO 700-E
Nieuw, P.O.A.
-
AS Professionele zitmaaier / tuintrekker AS 940 Sherpa 4WD XL (LH) #25121
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn GF8501 schudder
2006, P.O.A.
-
Massey Ferguson 7724-S
2019, € 91.500
Vacatures
Redacteur
Nieuwe Oogst - Zwolle, Nederland
Leidinggevende Agroteam
Royal HZPC Group B.V. - Mitselwier
Specialist gewasverzorging
Syngenta Seeds - Zeewolde
Medewerker Mechanisatie
Syngenta Seeds - Zeewolde
Docent-Onderzoeker Innovatieve Plantenteelt
Hogeschool Van Hall Larenstein - Leeuwarden
Weer
-
Donderdag10° / 3°70 %
-
Vrijdag12° / 3°30 %
-
Zaterdag17° / 7°70 %