Consumenten steken € 4,1 miljard in tuin

Consumenten hebben vorig jaar samen € 4,1 miljard uitgegeven aan hun tuin. Dat is 0,7% minder dan in 2010, meldt Tuinbranche Nederland.

Dit blijkt uit continu marktonderzoek onder 10.000 mensen naar hun aankopen van tuinartikelen. GfK Benelux voert dit onderzoek sinds 2003 uit in opdracht van Tuinbranche Nederland, Plant Publiciteit Holland en Productschap Tuinbouw.

De stagnerende huizenmarkt blijkt geen grote invloed te hebben op de totale tuinuitgaven. Er worden minder nieuwe tuinen aangelegd, maar investeringen in bestaande tuinen compenseren dit bijna geheel. De afgelopen jaren bleek dat ook in tijden van recessie, de tuin geld mag kosten.

Tuinhuisjes

Het afgelopen jaar lieten vooral aankopen van tuinhuisjes en -kasjes een stijging zien. Meer aandacht voor duurzaamheid en gezondheid lijkt zelf zaaien en kweken een impuls te geven. Aankopen van bloembollen, zaden en tuinaarde zaten in de lift.

Het fraaie voorjaar leidde tot een omzetstijging, net als de kerstperiode. Maar deze groei werd tenietgedaan door een slechte zomer en najaar, toen het consumentenvertrouwen ook dramatisch daalde.

Bezoekers

Tuincentra zagen het aantal bezoekers vorig jaar teruglopen met 10%. Bouwmarkten leverden omzet in bij bloemen en planten, maar wonnen fors bij groot onderhoud. Internetwinkels op het gebied van tuinartikelen zagen hun marktaandeel groeien van 5 naar 7%.

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    14° / 7°
    70 %
  • Zaterdag
    15° / 7°
    70 %
  • Zondag
    15° / 5°
    20 %
Meer weer