Werktuigdrager Agra-Trac met wiedeg in actie

Fabrikant Graafstra in Oosterwolde introduceerde twee jaar geleden de Agra-Trac op de Noord-Hollandse SMTB-bollenbeurs in Vijfhuizen. Na een periode van ontwikkelen is deze nu praktijkrijp en ook live gedemonstreerd met een wiedeg in het Zuid-Hollandse Middelharnis.

Werktuigdrager+Agra%2DTrac+met+wiedeg+in+actie
© Frits Huiden

De werktuigdrager van de Friese fabrikant heeft vier even grote R32-wielen. Door de vier portaalcilinders is hij 40 centimeter te heffen. Hij stelt zichzelf vlak bij oneffenheden. De wielen kunnen 90 graden draaien om zijlings over een werktuig te rijden en het aan te koppelen.

De machine met een eigengewicht van 5 ton heeft een Cat 2/3-hefinrichting die 3 ton kan tillen. De APV VS900-wiedeg van 9 meter breed is zo goed te hanteren en het zicht erop is maximaal.

'De Agra-Trac kan in principe elk standaardwerktuig koppelen om te eggen tot 12 meter breed en te schoffelen en zaaien tot 6,75 meter. Daarmee is de machine geschikt voor biologische en gangbare landbouw, maar ook voor bollenteelt, tuinbouw en boomkwekerijen', zegt Guido Mangnus, die de machine samen met Graafstra ontwikkelde.

Er is geen elektrische aandrijving, want dan is accu van 3.000 kilo nodig

Guido Mangnus, een van de ontwikkelaars van de Agra-Trac

Graafstra brengt onder het merk Agra een hele serie werktuigen op de markt voor de bollenteelt: vanaf de zaaibedbereiding tot in de kist. Daarbij ontwikkelt het bedrijf ook een zelfrijdende wagenrooier.


Vanaf het bestuurdersplatform is er goed zicht op het werktuig.
Vanaf het bestuurdersplatform is er goed zicht op het werktuig. © Frits Huiden

De Agra-Trac wordt hybride aangedreven door een driecilinder Perkins-motor die de wielen via een omvormer elektrisch aandrijft. De dieseltank is in het frame verwerkt. Zo is er 60 pk aan boord en op elk wiel 7,5 kilowatt aan trekkracht. 'Mocht voor een werktuig meer vermogen nodig zijn, dan kunnen we een tweede aggregaat erbij plaatsen', stelt Mangnus.

Standaard geeft de externe hydrauliek een opbrengst van 60 liter bij 180 bar. Er is bewust niet voor een grote accu gekozen, om een volledig elektrisch voertuig te kunnen maken en mogelijk te kunnen profiteren van subsidies. 'Een accu om dit vermogen over te brengen weegt gauw 3 ton. Dan wordt de werktuigdrager te zwaar. Dan kun je beter wat diesel aan boord hebben en een lichte motor. Dat is ook betrouwbaar', redeneert Mangnus.


Spoorbreedte tot 4,6 meter

Een belangrijke aanpassing is de spoorbreedteverstelling die nu tot 4,6 meter is vergroot. Daarmee is ook over drie uienbedden van 1,5 meter te rijden. De maximale snelheid is 15 kilometer per uur. Voor transport is dus een dieplader nodig. Met een grotendeels opgeklapte wiedeg over de weg rijden kan wel, maar door de breedte van 3,5 meter is dan een ontheffing nodig.

Verder is de ophanging van de wielen aangepast. Mangnus: 'Eerst hadden we een ophangvork, maar een teler zei dat hij zelf zijn wielen wil kunnen wisselen. Nu is het wiel aan één flens gemonteerd.'


Door de wielen een kwartslag te draaien is een werktuig vlot aan en af te koppelen.
Door de wielen een kwartslag te draaien is een werktuig vlot aan en af te koppelen. © Frits Huiden

De gehele aansturing verloopt via een CAN-bussysteem, eigen software, een terminal en een joystick voor het sturen en rijden. Topcon heeft ondersteund in de integratie van gps, maar alle merken kunnen worden aangesloten.

De eerstvolgende ontwikkeling wordt een cabine, hoewel dat ook het zicht rondom kan beperken. En dat is nu juist het grootste argument om een werktuigdrager te kopen. De cabine kan mogelijk draaien voor transport. Naar hefinrichtingen voor- en achterop zou geen vraag zijn. Deze eerste en enige Agra-Trac is te koop voor 160.000 euro.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    19° / 7°
    10 %
  • Zondag
    12° / 7°
    5 %
  • Maandag
    15° / 5°
    5 %
Meer weer