Britse boer start campagne tegen nepmerken

Een akkerbouwer uit het Engelse Staffordshire is op sociale media de campagne #FarmWashing gestart. Daarmee protesteert de boer tegen zogenaamde neplandbouwmerken die supermarkten gebruiken om producten een boervriendelijk tintje te geven.

Britse+boer+start+campagne+tegen+nepmerken
© Clive Bailye

De boer, Clive Bailye, zegt in het Britse vakblad Farmers Weekly dat de 'boerenmerken' consumenten op het verkeerde been zetten en verboden zouden moeten worden. Ze doen lijken of ze afkomstig zijn van boerderijen. Zo gebruikt de supermarktketen Tesco de merken Boswell Farms voor rundvlees, Woodside Farms voor varkensvlees en Willow Farms voor kip, terwijl die bedrijven helemaal niet bestaan en de producten soms zelfs uit het buitenland komen.

Bailye, ook oprichter van het Farming Forum, roept op tot duidelijke voedseletiketten, een verplichte afname door supermarkten van Britse producten en een verbod op inkoop onder kostprijs.


Vernoemd naar kwaliteit

Supermarktketen Tesco stelt in een reactie dat ze de grootste afnemer is van de Britse landbouw. Verpakkingen zouden daarnaast duidelijk de herkomst van producten vermelden. Over de boerenmerken stelt een woordvoerder: 'Deze merken zijn vernoemd naar de kwaliteitsspecificaties die in elk product zitten.'



Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    19° / 7°
    10 %
  • Zondag
    12° / 7°
    5 %
  • Maandag
    15° / 5°
    5 %
Meer weer