Consument koopt minder biologische eieren
Doordat de opbrengstprijzen achterblijven bij de kostprijs, stappen diverse biologische pluimveehouders over op de productie van scharreleieren. Die markt is wel lucratief. 'Als de markt aantrekt, dan kunnen de biologische pluimveehouders bij de volgende ronde weer biohennen opzetten', zegt Hans Fuchs van brancheorganisatie Bionext. 'Ze hebben dan niet te maken met een omschakelperiode.'
Fuchs constateert dat de biologische sector last heeft van tegenwind. 'Inflatie, het bijbehorende koopkrachtverlies en de sentimenten daaromheen zorgen ervoor dat een deel van de consumenten die biologisch kopen, een stapje terugzet. Dat leidt tot prijsdruk bij biologische eieren. Tot voor enkele jaren groeide de productie van biologische eieren ieder jaar een beetje. Die ruimte is er nu niet.'
'Dat de vraag naar biologische eieren afneemt, komt vooral door de sterk afnemende vraag vanuit Duitsland', zegt woordvoerder Pauline van den Brandhof van Albert Heijn. 'Ook veel Nederlandse pluimveehouders leveren aan Duitsland en hebben daar dus last van.'
Niet verantwoordelijk
Nederlandse supermarkten voelen zich dan ook niet verantwoordelijk voor het marktprobleem dat biologische legpluimveehouders nu ervaren.
Het laat zien hoe kwetsbaar de markt voor duurzame producten is
'Het is toch vooral een kwestie van vraag en aanbod die niet op elkaar aansluiten. Als meer pluimveehouders ervoor kiezen om tijdelijk scharreleieren te produceren in plaats van biologische eieren, dan neemt de productie van biologische eieren af en zal de prijs omhooggaan', zegt directeur Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
Voercoöperatie oprichten
Jansen vindt dat biologische pluimveehouders zich niet alleen druk moeten maken om de opbrengstprijs. 'Kijk ook kritisch naar de kosten. Naar mijn indruk is er in de biologische sector nog het nodige te winnen door samen op te trekken. Bijvoorbeeld een voercoöperatie oprichten om goedkoper te kunnen voeren.'
Dat diverse bedrijven in de biologische legpluimveehouderij afhaken, al dan niet tijdelijk, staat haaks op het beleid van de overheid dat gericht is op groei van de biologische productie. 'Het laat zien hoe kwetsbaar de markt voor duurzame producten is', zegt Fuchs.
Campagne kan helpen
Jansen ziet volop mogelijkheden om biologische producten beter voor het voetlicht te brengen. 'De echt groene consumenten weten biologisch wel te vinden. Maar bij de gemiddelde consument heeft biologisch helemaal niet zo'n goede naam. Daar zou de overheid op moeten inzetten. Laat aan het brede publiek zien dat biologisch veel pluspunten heeft.'
De CBL-directeur is kritisch op de huidige publiekscampagne van Bionext. 'Die is te veel gericht op de natuurlijke achterban. Je moet juist mikken op mensen die nog niet gecharmeerd zijn van biologisch.'
Ook Fuchs ziet kansen door samen met de overheid burgers te informeren en door het verlagen van de btw op biologische producten.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Fendt 412 Vario COM3 TMS
2010, P.O.A.
-
John Deere Tractor 6R 150 (BV) #492859
Gebruikt, P.O.A.
-
Fendt 711 Vario COM2
2004, € 79.500
-
Massey Ferguson 5455 Dyna-4
2007, € 25.500
Vacatures
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Projectmedewerker waterkwaliteit, NIL, klimaat, bodem en agrarisch natuurbeheer
Agrarische Natuurvereniging Oost-Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Directeur
KAVB - Hillegom
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Docent-Onderzoeker Innovatieve Plantenteelt
Hogeschool Van Hall Larenstein - Leeuwarden
Weer
-
Donderdag14° / 11°95 %
-
Vrijdag13° / 6°20 %
-
Zaterdag12° / 4°20 %