Ascenso-banden uit India zijn goed en goedkoop

Wie een set nieuwe banden onder zijn trekker of aanhangwagen wil, heeft een enorme keuze. Kiezen voor een A-merk betekent diep in de buidel tasten, zeker als het gaat om flexibele IF- of VF-banden voor een lagere bodembelasting. Iets goedkopere merken zijn er voldoende, ook die tegelijk een goede kwaliteit leveren. Nieuw in dat segment is het merk Ascenso uit India.

Ascenso%2Dbanden+uit+India+zijn+goed+en+goedkoop
© ETD

Ascenso is drie jaar geleden opricht door het bedrijf Mahansaria Tyres Private Limited. Het is een bekende naam in de bandenwereld, want eigenaar Yogesh Mahansaria is de schoonzoon van de familie achter het bekende bandenmerk BKT uit India.

In 2006 verliet Mahansaria BKT en kocht de Alliance Tyre Group (ATG) in Israël. Tien jaar later in 2016 verkocht hij deze onderneming weer door aan het Japanse Yokohama Rubber Company. Beide zijn net zo bekende bandenmerken.


Nieuwe fabriek

Dat India een bakermat is voor bandenproductie, blijkt ook uit de keuze van Yokohama om voor ATG juist in dat land weer een nieuwe fabriek te bouwen. Sterker nog, ook Apollo Tyres, het moederbedrijf van Vredestein, heeft zijn roots in India.

Eind dit jaar is er ook de beschikking over VF-banden bij zowel trekkers als aanhangwagens

Thijs Laning, European Tyre Distributors in Strijen

Ascenso wil binnen vijf jaar het grootste merk in offroadbanden ter wereld zijn. Op het moment is er 100 miljoen euro omzet per jaar, maar dat moet over vijf jaar 500 miljoen euro zijn. Er zijn al importeurs in tachtig landen. Ook de omzet in banden voor industrie en grondverzet wil de fabrikant nog hard laten groeien.

Thijs Laning van importeur European Tyre Distributors (ETD) in het Zuid-Hollandse Strijen zag in de nieuwe fabriek in India dat er fors is geïnvesteerd in R&D en dat alle banden uitvoerig worden getest, voordat ze op transport gaan naar het westen. ETD is specialist in de groothandel van banden uit Azië.

Sinds 2001 distribueert ETD Aziatische banden voor on- en offroaddoeleinden onder het eigen label LEAO.


750 maten

Laning: 'Je merkt dat Ascenso de middelen heeft om ambities waar te maken. Nu zijn er 459 bandenmaten, maar eind dit jaar zullen er 750 maten zijn. De stalen mallen om het rubber te vormen, maken zij zelf. Het gamma trekkerbanden loopt van 20 tot 42 inch en in cultuurbanden tot 54 inch. Daarbij is er eind dit jaar ook de beschikking over VF-banden bij zowel trekkers als aanhangwagens.'


© Frits Huiden

In het segment aanhanger- ofwel implementbanden zijn er zowel diagonaal- als radiaalbanden. Kenmerkend is de mud-breaker die op de nokken is gevormd. Het zijn twee opstaande randen dwars op de zijde van de nok. Deze moeten vastklevend klei losbreken, zodat er ondanks het lossend vermogen minder kans is dat de wielen vollopen.


Dezelfde kwaliteit

'Het is eigenlijk dezelfde kwaliteit als een BKT, maar dan weer wat goedkoper', motiveert landbouwdealer Siebren Greidanus uit het Friese Winsum de keuze om het merk bij zijn klanten aan te prijzen.


© ETD

ETD ziet dat Ascenso inderdaad wat betreft kwaliteit in hetzelfde segment valt als merken als BKT, Alliance of Ceat. Met Ascenso wil ETD zich vooral richten op kwaliteit voor een goede prijs en zich als 'new kid in town' onderscheiden met dealers die voor dit merk gaan en snelle service leveren. Als blijk van vertrouwen geeft Ascenso zeven jaar garantie op zijn trekkerbanden.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    18° / 11°
    70 %
  • Dinsdag
    18° / 12°
    70 %
Meer weer