Zuid-Koreaanse merk Tym heeft grote ambities

Net als bij auto's en andere goederen komen de Aziatische trekkermerken met steeds betere producten tegen een scherpe prijs. Op de mechanisatiebeurs Sima in Parijs verraste het Zuid-Koreaanse trekkermerk Tym met twee nieuwe modellen: de T78 en T130. Daarbij geeft de typeaanduiding het vermogen weer.

Zuid%2DKoreaanse+merk+Tym+heeft+grote+ambities
© Frits Huiden

De Duitse importeur die het merk ook in Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland vertegenwoordigt en daarmee jaarlijks zo'n zeshonderd, vooral kleine, compacte Tym-trekkers in Europa verkoopt, brengt de T78 binnenkort op de markt. De T130 die beschikt over een 10,1 inch touchscreen, armleuningbediening, powershiftbak en 32 versnellingen voor- en achteruit, is waarschijnlijk eind dit jaar te koop.

De T78 is de opvolger van de T754 en onderscheidt zich vooral door het snelle trendy design van de nieuwe motorkap met daaronder een nieuwe Stage V Deutz-viercilindermotor. De schonere uitlaatgassen worden behaald door een DPF-filter en uitlaatgasrecirculatie. AdBlue is dus niet nodig.


© Frits Huiden

Volgens de folder zou de trekker van de 75,3 pk nog 64 pk afgeven aan de aftakas. Wie de radiaalbanden met hoge nokken vervangt voor comfortabelere diagonaalbanden, een luchtgeveerde stoel monteert en de omkeershuttle opnieuw kalibreert, heeft een prima trekker aan de Tym die zijn roots duidelijk heeft liggen in het compacte segment. De prijs is nog niet bekend, maar lag in het verleden nooit in het duurste segment.


Dashboard draait mee

In de smalle zesstijlencabine is er een prima zicht rondom. Ook in het donker door de ledlampen waarvan er ook twee aan de zijden zijn gemonteerd. Het dashboard draait voortaan horizontaal met het stuur mee, maar is niet verticaal verstelbaar. De motorkap is breed waardoor er weinig zicht is tussen de voorwielen op de scherp draaiende portaalas.

Schakelen van de vier versnellingen en drie groepen gaat prima en kan zelfs via een koppelingsknop. Hi-lo is er niet en de topsnelheid ligt op 38 kilometer per uur.


Bijzondere elektronica

Er is redelijk bijzondere elektronica aan boord. Zo is er een elektronisch toerental vast te zetten. Onder de folieknoppen is te kiezen voor de Turn Up- en Back Up-functie van de hef die op basis van rijrichting of stuuruitslag schakelt. Ook heeft de 540/750/1.000-toerige aftakas een automaat op de Cat II-hef die 2.338 kilo tilt. Tym koos voor bijna dezelfde handpalmvormige schuifknop voor de hef als oudere John Deere-trekkers gebruiken.


© Frits Huiden

De 4WD is elektronisch instelbaar, maar voor het differentieel is er een hakpedaal boven de vlakke vloer. De 60 liter-hydrauliekpomp is via twee mechanische DW-ventielen te bedienen.


Slimme functies

Terwijl Tym oude en nieuwe techniek nog met elkaar afwisselt, zijn de ambities op het gebied van slimme functies groot. De nieuwe afdeling Tym ICT zet in op autonome techniek en telematica voor trekker en werktuigaansturing. Een eerste daad is de draadloze telefoonlader met USB-poort en verwarmde bekerhouder in de cabine.

Het bedrijf dat door het samengaan met Kukje Machinery in 2016 (Branson) een omzet heeft van 750 miljoen euro, investeerde fors in zijn Amerikaanse fabriek. Doel is om derde van de markt te worden met trekkers onder de 100 pk.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    13° / 6°
    20 %
  • Zaterdag
    14° / 4°
    20 %
  • Zondag
    12° / 8°
    20 %
Meer weer