AgriDirect: merkentrouw trekkerrijder bij Valtra het hoogst

De meeste boeren willen geen ander merk trekker rijden dan ze nu doen. Ruim zes op de tien melkveehouders geeft aan dit merk trouw te blijven, onder akkerbouwers is dat zelfs bijna zeven op de tien. De merkentrouw is bij Valtra het grootst, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van AgriDirect.

AgriDirect%3A+merkentrouw+trekkerrijder+bij+Valtra+het+hoogst
© Niels van der Boom

De marktonderzoeker onderzocht onder ruim 6.500 akkerbouwers (groter dan 10 hectare) en melkveehouders (meer dan vijftig koeien) of ze bereid waren om de volgende keer een ander merk trekker te kopen dan ze nu hebben. In beide bedrijfstakken is John Deere marktleider: bij zo'n een op de vijf ondernemers is dit het belangrijkste trekkerrmerk op het bedrijf. Qua merkentrouw legt deze trekker het af tegen Valtra.


Driekwart van de Valtra-rijders geeft aan geen ander merk te willen rijden en dat is iets meer dan bij John Deere. Valtra heeft binnen de top-8 van trekkermerken in Nederland wel het kleinste marktaandeel: bijna 5 procent bij akkerbouwers en een kleine 3 procent bij melkveehouders.

De verschillen in de Nederlandse top-8 trekkermerken zijn vrij groot waar het gaat om klantentrouw. Tussen koploper Valtra en hekkensluiter Claas zit een flink gat. Iets meer dan de helft van de Claas-rijders zegt dat hun volgende trekker opnieuw een Claas is.



Overigens zijn akkerbouwers behoorlijk meer gehecht aan hun trekkermerk dan melkveehouders. Bij John Deere is dat verschil het grootst: 62,9 procent van de melkveehouders houdt vast aan het merk, terwijl dat onder akkerbouwers 73,8 procent is. Naast Valtra en John Deere scoren ook bij akkerbouwers ook Fendt en Massey Ferguson het hoogst op merkentrouw. Bij melkveehouders zijn dat Fendt en New Holland.


Nabijheid dealer belangrijkst

AgriDirect vroeg de ondernemers ook welke criteria ze meenemen bij de aanschaf van een nieuwe trekker. De nabijheid van de dealer is voor de meeste ondernemers het belangrijkste criterium. Alleen rijders van John Deere en Valtra (in de akkerbouw) en Fendt (zowel akkerbouw als melkveehouderij) prefereren kwaliteit boven nabijheid.

Fendt scoort daarbij met 65,8 procent (akkerbouw) en 59,6 procent (melkvee) aanmerkelijk hoger dan de andere merken. Voor eigenaren van een New Holland, Massey Fergusson en Claas is kwaliteit duidelijk minder belangrijk, met percentages rond 39 procent. Opvallend verder is dat akkerbouwers service belangrijker vinden dan melkveehouders. De prijs van de trekker vinden de ondernemers minder belangrijk.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    12° / 3°
    30 %
  • Zaterdag
    17° / 4°
    70 %
Meer weer