Sima toont veel nieuwe trekkers

Het trekkernieuws op de Sima-mechanisatiebeurs in Parijs varieert van Europees tot Aziatisch fabrikaat en van cabinefilter tot dikke Oekraïense velgen. Niet alle Europese trekkerbouwers waren aanwezig. Zo haakte Same, Deutz-Fahr (SDF) en McCormick en Landini (Argo) af. Zij kozen voor de overlappende Eima-beurs in Italië. Des te meer ruimte was er voor de mindere bekende merken als Solis, Basak, Kioti en Tym.

Sima+toont+veel+nieuwe+trekkers
© Frits Huiden

Tym valt op met het design van de nieuwe T78 met een vermogen van 75 pk. De techniek blijft degelijk, maar sober. Onder de kap ligt een Deutz-viercilinder motor en schakelen gaat via een 16V/16A-bak met omkeershuttle, waarmee maximaal 40 km/uur is te rijden.


Afhankelijk van uitvoering weegt de Zuid-Koreaan 5,5 tot 6 ton en tilt de elektronische hef 2.338 kilo. Tym introduceert ook een grotere T130 versie met een vermogen van 130 pk met hetzelfde design. Beide trekkers hebben een portaalvooras voor een krappe draaicirkel.


© Frits Huiden

De Kioti HX-serie vervangt de PX. Grootste vernieuwingen zijn behalve het design de gehomologeerde cabine waar meer ruimte is voor een bijrijder. Daarbij is er geen portaalas meer, maar een standaard vooras. De 3,8 liter viercilinder motor uit eigen huis is te krijgen van 90 tot 115 pk en beschikt over een boost van 10 procent van het vermogen. Met de 32V/32A-bak met Hi-Lo is minimaal 240 meter per uur te rijden.


© Frits Huiden

Case IH lanceerde met de 260 CVXDrive de grootst Puma tot nu toe. De FPT-zescilinder levert 260 pk en met boost wordt dat 280 pk. Aan boord is het AFS Connect-systeem met een AFS Pro 1200-terminal gemonteerd.


Optioneel zijn er 710/70R42-achterbanden te kiezen. Met een gereduceerd toerental van 1.550 tpm rijdt de Puma 50 km/uur. Met 66 dB(A) zou de trekker de stilste cabine hebben. Op stand stond ook een autonoom rijdende Magnum 400.


© Frits Huiden

Bij New Holland stond de nieuwe T7.300. Dit topmodel in de T7-serie haalt met boost een vermogen van maar liefst 300 pk. Het gaat om de long wheelbase-versie die ondanks het gegroeide vermogen niet groeide in afmeting.


© Frits Huiden

Kubota liet behalve een elektrisch aangedreven compacttrekker ook deze smalspoor-combinatie zien. Deze M5-122 is een topmodel met een viercilinder motor van 115 pk. De 4.350 kilo wegende trekker beschikt over een Category 4-cabinefilter, voor een goede bescherming van de chauffeur bij spuitwerkzaamheden.


© Frits Huiden

Fendt gebruikt op zijn trekkers een Cat4-cabinefilter van de Duitse toeleverancier Seka. Het bedrijf ontwikkelde de SBF357 speciaal voor Fendt en kan het filter ook achteraf monteren.


© Frits Huiden

'Onder een mooie trekker horen ook dikke velgen', aldus fabrikant Volya Design met een verkoopkantoor in Duitsland. Vrijwel alle maten en kleuren zijn te krijgen. Het bedrijf bouwt vanuit een fabriek in Oekraïne overigens vooral standaard velgen.


© Frits Huiden

De Solis 90 kreeg een update. Behalve een iets aangepast design is er een Stage V-motor die gebruikmaakt van SOC-, DPF- en SCR (Adblue)-techniek. Er is keuze uit een 12V/12A-bak en een 20V/20A-transmissie. In beide gevallen met een omkeerhendel links onder het stuur.


© Frits Huiden

Ook Basak vernieuwde zijn modellen. De 5115 en 5120 hebben nu ook een Stage V-motor. De Deutz-viercilinder in de 5120 levert 120 pk en er is een 32A/32V-transmissie aan boord. De trekkers zijn uit te rusten met talloze opties, zoals een led-bar op de cabine en camera's.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    9° / 2°
    70 %
  • Donderdag
    10° / 3°
    70 %
  • Vrijdag
    11° / 2°
    50 %
Meer weer